Poradniki i Porady ZGORA

Jak wybrać agencję PR i jaką zawrzeć z nią umowę?

Każda agencja PR oferuje działania związane z kreowaniem pożądanego wizerunku firmy lub organizacji. Aby jednak dokonać odpowiedzialnego wyboru profesjonalnej agencji, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Pierwsze pytanie brzmi: „w czym powinna nam pomóc agencja PR?”, „jakie cele chcemy osiągnąć z pomocą agencji?”. Jasno zdefiniowane cele współpracy pomogą ustalić metody badania efektywności agencji lub też odpowiednio sformułować zobowiązania zawarte w umowie na obsługę public relations. Jeżeli na przykład celem firmy jest zmiana dotychczasowego wizerunku, działania PR powinny rozpocząć się od przeprowadzenia badań określających bieżący wizerunek firmy oraz zaplanowania analogicznych badań, które zostaną przeprowadzone po danym (wstępnym albo całkowitym) okresie pracy agencji PR. Gdy natomiast zarząd uważa, że firmie potrzebna jest np. wyraźniejsza obecność firmy na łamach prasy i serwisów internetowych, działania agencji PR mogą być oceniane ze względu na liczbę i zakres publikacji jakie ukażą się w mediach w danym okresie czasu (np. 6 miesięcy).

Wynika z tego, że jedną z najważniejszych kwestii dotyczących współpracy z agencją PR jest możność weryfikowania efektów jej działań. Najlepiej aby oczekiwane skutki współpracy zostały wyrażone w sposób policzalny (ilościowo i jakościowo). Odpowiednią metodologię badania efektów swojej pracy powinna zaproponować agencja PR. Warto również określone cele współpracy uwzględnić w zawieranej z agencją umowie. Dzięki temu klient będzie zabezpieczony prawnie.

ludzie biznesu

Inną możliwością dotyczącą współpracy z agencją PR jest opisanie strategicznej sytuacji firmy, a także krótko- i długoterminowych celów i następnie oczekiwanie, że agencja będzie pełniła funkcję doradczą i wykonawczą. Przy tak sformułowanym celu współpracy – bieżącego wsparcia działań przedsiębiorstwa – trudno jest określać szczegółowe cele współpracy, toteż jest to przypadek, gdy umowa ma charakter bardzo ogólny. W związku z tym warto wprowadzić zapis, dzięki któremu klient będzie miał możliwość łatwego rozwiązania umowy z agencją, a kryterium skuteczności jej działań będzie wyjątkowo prosty do określenia czynnik: satysfakcja klienta.

ludziki w okół ziemi

Na zakończenie pojawia się ostatnie pytanie: czy agencja PR przyjmie takie warunki współpracy? Tak. Z pewnością każda agencja PR, która posiada pewność swoich kompetencji, rozumie, że takie ustalenia są niezbędne, aby chronić interesy klienta. A dobro klienta jest celem pracy agencji.

Przypisy

[1] Poradnik opracowany został przez eksperta ArhPartners – Agencji PR.

Komentarze i opinie do poradnika "Jak wybrać agencję PR i jaką zawrzeć z nią umowę?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki: