Poradniki i Porady ZGORA

Czy warto założyć sklep internetowy?

Wielu handlowców zastanawia się nad rozszerzeniem swojej działalności o sklep internetowy. Oprócz prowadzenia fizycznego sklepu lub straganu chcieliby zacząć zarabiać w internecie. Jednak w ich głowach rodzą się obawy.  Niektórzy myślą o wysokich kosztach stworzenia i prowadzenia takiego sklepu, inni obawiają się, czy wybiją się wśród olbrzymiej internetowej konkurencji, czy będą potrafili odpowiednio prowadzić i promować taki sklep. Dlatego chciałbym udzielić kilku rad i przedstawić informacje przemawiające za tym, że warto prowadzić sklep internetowy.

Zacznijmy od kosztów. Samo stworzenie sklepu internetowego to jednorazowy koszt mieszczący się pomiędzy 2000 PLN a 6000 PLN – w zależności od oczekiwań handlowca, zastosowanego skryptu, warunków umowy i gwarancji. Koszt domeny (adresu pod którym sklep będzie widoczny w internecie) to maksymalnie 100 PLN rocznie, przy czym pierwszy rok zazwyczaj jest za symboliczną złotówkę lub za darmo. Jeżeli chodzi o hosting, czyli miejsce na serwerze, najkorzystniejsze oferty to około 300 PLN na 2 lata (serwer spełniający wymagania najbardziej skomplikowanego skryptu sklepu internetowego). Trzeba jednak zaznaczyć że wiele firm tworzących sklepy internetowe oferuje domenę i hosting za darmo lub z uwzględnieniem sporego rabatu – wszystko zależy od warunków umowy. Do tego należy dodać koszty pozycjonowania. Jeżeli jesteśmy w stanie zainwestować nawet 100 PLN miesięcznie na pozycjonowanie, to efektem będzie przyciągnięcie do sklepu sporej liczby klientów (oczywiście wszystko trzeba starannie przeanalizować i zaplanować). Uczciwa i porządna firma zajmująca się kampaniami promocyjnymi w internecie, pomoże dobrać odpowiednie słowa kluczowe i dopasuje najbardziej opłacalną taktykę pozycjonowania, promocji reklamowej etc.

Podsumujmy więc koszty. Załóżmy że wybraliśmy sklep internetowy ze środkowej pułki za 4000 PLN (cena brutto) + 400 PLN (koszt hostingu i domeny na 2 lata) + 1800 PLN (koszty pozycjonowania przez 2 lata  – wyjaśnię później dlaczego tyle) w sumie 6200 PLN – to całkowity koszt sklepu internetowego działającego przez dwa lata. Wychodzi po 258 PLN miesięcznie. Tyle kosztuje utrzymanie sklepu internetowego przez dwa lata. przez ten okres średnia liczba klientów, dzięki pozycjonowaniu może sięgnąć nawet 5000 klientów miesięcznie. Porównaj to ze sklepem fizycznym. Czy za 258 PLN uda Ci się wynająć lokal w tak dobrym punkcie, że miesięcznie odwiedzi Cię 5000 klientów? A to tylko początek, z biegiem czasu, koszty sklepu internetowego maleją (258 PLN to koszt z wliczeniem skryptu – instalacji sklepu itd). Kolejny rok prowadzenia sklepu to tylko koszty pozycjonowania, hostingu i domeny – maksymalnie 1500 PLN/rok w sumie. Po przeliczeniu, około 125 PLN miesięcznie za sklep do którego co miesiąc zagląda 5000 lub więcej klientów. (Dla wyjaśnienia opieram się na realnych wynikach osiąganych przez sklepy internetowe i przyjmuję raczej pesymistyczną opcję). Czy zatem koszty to problem? Rzeczywiście, na początku trzeba trochę zainwestować, ale jeśli zrobimy to z głową, znajdziemy uczciwą firmę która stworzy sklep internetowy a później będzie go pozycjonować, sukces jest gwarantowany.

Przejdźmy więc do szczegółów związanych z promocją i reklamą takiego sklepu. Do wyboru mamy wiele metod zapraszania klientów do naszego sklepu ale najskuteczniejsze okazuje się pozycjonowanie. W skrócie usługa polega na tym, że firma pozycjonująca umieściła sklep internetowy (jego adres i zachęcająca treść) jak najwyżej w wynikach wyszukiwania np. w google. Dzięki temu ludzie korzystający z google, lub innej wyszukiwarki, będą trafiali do naszego sklepu. Jak to działa? Po wpisaniu do wyszukiwarki dowolnej frazy np. opony, wyświetli nam się 10 wyników (na pierwszej stronie) pozostałe strony/ sklepy z oponami są gdzieś dalej wiec  mniej osób tam wejdzie. zdecydowana większość internautów korzysta tylko z pierwszych 10 wyników wyszukiwania. Niektórzy sięgają jeszcze dalej. Ale już prawie nikt nie wchodzi na strony poza pierwszą dwudziestką. Dlatego tak ważne jest pozycjonowanie. Dzięki odpowiednim narzędziom, firma pozycjonująca może ocenić i podpowiedzieć, jakie frazy cieszą się powodzeniem i przyciągną sporą ilość internautów na stronę naszego sklepu. Jednak pozycjonowanie to długoterminowy zabieg. Efekty można uzyskać dopiero po miesiącu do pół roku. Dlatego szanujące się firmy świadczące usługi pozycjonowania, podpisują umowę na 10 miesięcy lub dłużej i każą sobie płacić dopiero za uzyskane efekty. Specjalne narzędzia sprawdzają codziennie pozycję strony i co miesiąc określają koszt pozycjonowania, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Stąd też moje wcześniejsze obliczenia dotyczące pozycjonowania 1800 PLN/2 lata – przy założeniu że efekty zostaną osiągnięte po pół roku. Fraza kosztująca 100 PLN potrafi przyciągnąć nawet do 10,000 internautów miesięcznie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu zapraszam moją stronę internetową – link u dołu strony (zakładka SEO i SEM)

A co z konkurencją? No tak przecież w internecie jest wiele sklepów internetowych i wiele z nich prawdopodobnie oferuje niższe ceny niż Ty. Co w takim wypadku? Postaw na jakość. Wiele sklepów internetowych z bardzo konkurencyjnymi cenami charakteryzuje się niska jakością świadczonych usług. Oczywiście zasad konkurencji cenowej nie muszę tłumaczyć handlowcom. Ale w handlu wysyłkowym (taki najczęściej występuje w sklepach internetowych) liczy się to czy przesyłka jest solidnie zabezpieczona, estetycznie zapakowana oraz czy doszła szybko. Jeżeli spełniasz te warunki, to Twój sklep będzie dobrze prosperował mimo, że cenowo nie będzie najatrakcyjniejszy na rynku. Oczywiście bardzo ważnym elementem jest najwyższa jakość towaru. Nigdy nie możesz wysyłać towaru w uszkodzonym opakowaniu lub wątłej jakości. W handlu internetowym lepiej odpuścić sobie sprzedaż naprawdę tanich podróbek. reklamacje, przesyłki zwrotne, stracony czas, to czynniki które mogą wystraszyć większość klientów. Powtórzę więc – postaw na jakość. Warto by sam sklep – grafika, funkcjonowanie, zdjęcia produktów również robiły wrażenie na klientach. Na wrażeniu bazuje np. firma Apple. Sprzedaje drogie produkty, wysokiej jakości, jednak pod względem parametrów technicznych jakby z przed kilku lat. Mimo to firma odnosi sukcesy. Produkty robią wrażenie. Sklepy internetowe Apple to sama przyjemność oglądania. Przede wszystkim atrakcyjne zdjęcia produktów, potem atrakcyjny opis – ale nie parametry, parametry dopiero na końcu. To prawda że wielu ludzi porównuje tylko parametry, ceny i tylko to się dla nich liczy. Ale w przypadku Apple największy dochód przynoszą klienci – wzrokowcy, podatni na wrażenie. Tacy widzą coś, i muszą to mieć. Przy olbrzymiej konkurencji, szansę na wybicie, mają właśnie takie sklepy – robiące wrażenie.

Wszystko pięknie, ale czy będę umiał obsługiwać taki sklep?    …jeśli znalazłeś ten poradnik samodzielnie, jeśli potrafisz znaleźć dobrą firmę która stworzy taki sklep internetowy, to bądź pewien że nie musisz wiedzieć wiele więcej by prowadzić sklep internetowy.  Umiejętność poruszania się w internecie masz opanowaną, a to najważniejsze. Firmy tworzące sklepy internetowe często też w cenie prowadzą krótkie i treściwe szkolenia dotyczące obsługi sklepu. Jeden lub dwa dni nauki i będziesz obsługiwać swój własny sklep internetowy.

Zachęcam Cię do przemyślenia tej kwestii. I Ty możesz mieć swój sklep internetowy. Osobiście zajmuję się właśnie tworzeniem sklepów, stron www, pozycjonowaniem i powiązanymi usługami. Tworzenie sklepów internetowych to moja pasja.

Autor:  FlyNet: www.fly-net.pl

Komentarze i opinie do poradnika "Czy warto założyć sklep internetowy?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki: