Poradniki i Porady ZGORA

Dieta sportowca – BCAA – niezbędne aminokwasy w suplementacji sportowca

Pod popularną już nazwą BCAA kryją się aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach – izoleucyna, leucyna i walina, które podobnie, jak witaminy, należą do substancji egzogennych, co oznacza, że muszą być dostarczane z pożywieniem. Spełniają one bardzo ważne funkcje fizjologiczne, tj. budulcowe, energetyczne i regulacyjne: – stanowią ok. 35-40% tkanki mięśniowej organizmu; – jako jedyny, niemożliwy do zastąpienia substrat energetyczny, łączą szybki nieekonomiczny metabolizm glukozy z wolnym ekonomicznym metabolizmem kwasów tłuszczowych.

Ten kierunek działania nabiera szczególnego znaczenia w trakcie wysiłku, szczególnie interwałowego – o zmiennej intensywności – takiego, z jakim mamy do czynienia w wielu dyscyplinach sportowych, w treningach kulturystycznych i na zajęciach fitness. BCAA ograniczają rozpad i nasilają odbudowę białek, poprawiają bilans azotowy, dzięki czemu przyspieszają adaptację wysiłkową sportowców, szczególnie w dyscyplinach siłowych, szybkościowo – siłowych i wytrzymałościowo – siłowych oraz ułatwiają rekonwalescencję po chorobach i spowalniają procesy starzenia. Regulują gospodarkę tłuszczową i węglowodanową – potęgują rozpad i utrudniają gromadzenie się w organizmie tłuszczu zapasowego. Intensyfikacja przemian tłuszczowych przez wolne aminokwasy BCAA, odbywa się zarówno na poziomie regulacji ogólnoustrojowej, jak też na poziomie metabolizmu tkanki mięśniowej i tłuszczowej – jest to zjawisko adaptacyjne, umożliwiające zachowanie równowagi życiowej, w głodzie i podczas długiej wytężonej pracy. Zapotrzebowanie na BCAA wzrasta znacząco w trakcie i po wysiłkach fizycznych, w stresie, w drugiej połowie życia (po 40 – stce) oraz w dietach redukcyjnych (odchudzających). OLIMP BCAA to nowoczesna formuła ze znaczną przewagą izoleucyny – najważniejszego aminokwasu rozgałęzionego. Izoleucyna jest jedyną substancją regulującą, albo przemiany węglowodanów, albo tłuszczów, w zależności od aktualnych potrzeb energetycznych organizmu. Unikalny jest również jej wpływ na metabolizm tkanki tłuszczowej. Tłuszcz gromadzony jest w komórkach tłuszczowych, w efekcie jednoczesnych przemian węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Izoleucyna ogranicza jednocześnie jedne i drugie przemiany – wyjątkowo silnie hamuje gromadzenie tłuszczu zapasowego.

Szczególnie polecane:
– sportowcom wyczynowym i ćwiczącym rekreacyjnie, dla zabezpieczenia energetyki pracy, przyspieszenia regeneracji powysiłkowej oraz poprawy siły masy i wytrzymałości mięśni szkieletowych;
– osobom z nadmiarem tkanki tłuszczowej dla przyspieszenia efektów odchudzania i stabilizacji niskiego poziomu wagi;
– osobom aktywnym, ciężko pracującym i narażonym na stres środowiskowy.

1 Komenatrz do poradnika "Dieta sportowca – BCAA – niezbędne aminokwasy w suplementacji sportowca" »»

  1. Kuba
    Comment od Kuba:

    dzieki za dobry artykuł napewno mi sie przyda podczas treningów.


Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Dieta Kopenhaska – Sposób na Szybkie Odchudzanie
  2. Cukier a zdrowie – Dieta niskowęglowodanowa
  3. Wpływ oleju lnianego na nasze zdrowie oraz funkcjonowanie naszego organizmu
  4. Wpływ fast foodów na zdrowie. Czy można jeść fast foody bez konsekwencji?
  5. Metody i sposoby walki z cellulitem – Jak trwale pozbyć się cellulitu?