Poradniki i Porady ZGORA

Dysbalans mięśniowy – nierówne umięśnienie w rehabilitacji – jak leczyć?

Gdy jeden z mięśni, bądź jedna z grup mięśniowych jest znacząco silniejsza, niż antagonista (mięsień przeciwstawny), mamy do czynienia z dysbalansem.

Codzienne wykonywanie pompek lub wyciskania sztangi na ławeczce, a zaniedbywanie ćwiczeń rozwijających mięsień najszerszy grzbietu, doprowadzić może do sytuacji, w której mięśnie klatki piersiowej będą znacznie silniejsze od mięśni grzbietu. Sytuację taką nazywamy dysbalansem mięśniowym. Sam dysbalans nie boli, ale powoduje zaburzenie stabilności tułowia,  zwiększenie podatności na urazy i sprawia duże problemy podczas rehabilitacji.

stabilność - rehabilitacja

Określony mięsień (grupa mięśniowa) i jego antagonista powinny pracować razem. Mięśnie te muszą być zbalansowane pod względem siły i elastyczności.

Oto kilka przykładów, takich par mięśniowych:

– mięsień dwugłowy i trójgłowy ramienia – zginają i prostują staw łokciowy

– mięsień naramienny i najszerszy grzbietu – zginają i prostują ramię

– mięśnie brzucha i mięsień prostownik grzbietu – zgięcie i wyprost tułowia

– mięsień czworogłowy uda i mięśnie kulszowo-goleniowe – zginają i prostują staw kolanowy

– mięśnie odwodziciele i przywodziciele stawu biodrowego- odwodzenie i przywodzenie kończyny dolnej w stawie biodrowym

Rozwiązanie problemu

Najprostsze jakie można sobie wyobrazić – tak dobierać ćwiczenia, by rozwijać równomiernie mięśnie agonistyczne i antagonistyczne.

Gdy wykonujemy wyciskanie sztangi leżąc, włączmy do treningu ergometr wioślarski, by rozwijać mięśnie pleców. Ale wedle niektórych, to nie wszystk – coraz popularniejszy staje się trening z wykorzystaniem bardziej złożonych wzorców ruchu, w których bierze udział więcej grup mięśniowych, zarówno prawej i lewej strony ciała.

Komentarze i opinie do poradnika "Dysbalans mięśniowy – nierówne umięśnienie w rehabilitacji – jak leczyć?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki: