Poradniki i Porady ZGORA

Jak zwiększyć moc i moment obrotowy w Hondzie Civic 5. generacji?

Auta japońskiej marki Honda od wielu lat charakteryzuje nie tylko niezwykła wręcz niezawodność,  bezawaryjność i wysokiej jakości wykonanie, ale także rasowy, sportowy dźwięk wysokoobrotowego silnika i rewelacyjny stosunek pojemności silnika do jego mocy. Nie wszyscy jednak wiedzą, że silniki japońskiego producenta są niezwykle elastyczne i w całkiem prosty sposób poddają się różnego rodzaju przeróbkom. Jak zatem skutecznie zwiększyć moment obrotowy i moc w Hondzie Civic? Zajmijmy się bardzo popularnym modelem, jakim bez wątpienia jest piąta generacja tegoż auta.

Występowała ona w wielu wersjach silnikowych – 1.3, 1.5 i 1.6 od 60-70 koni mechanicznych (wersje na rynek USA) do aż 160 (Vti). Niemalże wszystkie jednostki napędzające wersje hatchback, coupe i sedan są bardzo podatne na modyfikacje.

Po pierwsze skrzynia biegów. Warto wspomnieć, że w serii d (d13, d15, d16) i b (b16) są one wymienne, a najkrótsza z nich występowała w modelu 1.3 z 1995 roku. Dzięki jej przełożeniom na poszczególnych biegach osiągniemy większe prędkości, choć ta maksymalna może się nieznacznie zmniejszyć. Warto zastanowić się też nad skrzynią hybrydową (civic, crx) i odelżonym kołem zamachowym.

Kolejnym popularnym „modem” jest wymiana standardowego filtra powietrza na sportowy stożek lub wkładkę. Wraz z odpowiednio wykonanym układem dolotowym i doprowadzeniem zimnego powietrza zapewni to zwiększenie momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów oraz dodatkowe konie mechaniczne.

Kolejnym etapem tuningu mechanicznego jest wymiana kolektora wydechowego 4-1 na wersję 4-2-1. Dzięki niemu spaliny będą szybciej opuszczały układ wydechowy. Wymieniony kolektor warto owinąć bandażem termo, który zapobiegnie nadmiernemu wydzielaniu ciepła do komory silnika.

Następna modyfikacja obejmuje wymianę kolektora ssącego na ten bardziej „sportowy” (np. od wersji VTec), wałków rozrządu na ostrzejsze lub Minime (wymianie głowicy w silnikach d serii bez systemu VTec, na głowicę z wersji VTec) wraz z dodaniem zaworu VTec, zmianą wiązki, komputera, aparatu zapłonowego, przewodów i uszczelki pod głowicą.

Końcowy etap modów jakie wykonać możemy stosunkowo niewielkim kosztem obejmuje montaż przelotowego tłumika o średnicy 2 cale (bez turbo).

Nie możemy zapominać też o prawidłowym wystrojeniu setupu. Wymienione w poradniku części możemy w całości nabyć jako nowe lub używane. W przypadku przechodzonej głowicy powinny zainteresować nas jednak takie usługi jak profesjonalne remonty głowic. Trudno bowiem wywnioskować na pierwszy rzut oka w jakim jest ona stanie.

Poczynione modyfikacje zwiększą jednak skutecznie moc silnika i jego moment obrotowy oraz zmienią charakter pracy auta na bardziej sportowy, co w przypadku Hondy wcale nie musi wiązać się ze znacznym zwiększeniem zużycia paliwa.

Komentarze i opinie do poradnika "Jak zwiększyć moc i moment obrotowy w Hondzie Civic 5. generacji?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki: