Poradniki i Porady ZGORA

Jak analizować efekty pozycjonowania

Jeszcze kilka lat temu głównym celem pozycjonowania było osiągnięcie 1 pozycji dla wybranych, nie zawsze najbardziej efektywnych słów kluczowych. Zarówno pozycjoner, jak i jego klient, byli zadowoleni z zajmowania przez stronę wysokich pozycji i dopiero z czasem zaczęto zwracać uwagę na tak istotne elementy jak sprawdzenie, czy pozycja ta przekłada się na wzrost ruchu na stronie, a nawet na konwersję. Dopiero po pewnym czasie zwrócono uwagę na to, czy wysoka pozycja skutkuje wzrostem ruchu czy też konwersją. Aby przeprowadzić skuteczne działania i dostosowywać je do potrzeb, przydadzą się narzędzia takie jak:

  • monitor pozycji;
  • system statystyk Google Analytics.

Temat ten zostanie omówiony na przykładzie kilkuletniej strony o tematyce astronomicznej ze stabilnymi pozycjami dla większości z fraz, pod kątem których została ona zoptymalizowana i które zajmują w Google pozycje w top 5:

  • astronomia
  • galaktyki
  • podział galaktyk

Niestety nie każda z tych fraz, dzięki zajmowaniu przez nią topowych pozycji w Google, wpływa na wzrost ruchu na stronie. Przyjrzyjmy się jak w ostatnim wyglądał ruch organiczny dla analizowanych fraz:

  • astronomia – 1032 odwiedziny;
  • galaktyki – 153 odwiedziny;
  • podział galaktyk – 4 odwiedziny.

Różnica jest ogromna i jak widać, nie warto kontynuować działań w celu podniesienia pozycji ostatniej z fraz. Wręcz przeciwnie, powinna ona zostać zastąpiona frazą o większym potencjale jeśli chodzi o ruch. Mimo że ilość odwiedzin dla słowa „galaktyki” nie jest imponująca, drobna poprawa pozycji z obecnej 5-6 o kilka oczek w górę powinna zwiększyć ilość wejść na stronę. Jednak dla frazy „podział galaktyk” należałoby poszukać nowych odpowiedników, np. za pomocą narzędzia propozycji słów kluczowych Google AdWords.

Pamiętajmy również o tym, że znacznie większą różnicę w ilości odwiedzin zauważymy, kiedy często wyszukiwana fraza skoczy o kilka pozycji w obrębie pierwszej dziesiątki (np. z 7 na 4 pozycję) niż w obrębie drugiej strony wyników (np. z 15 na 12 pozycję). Jeśli więc w top 10 mamy frazy generujące już spory ruch, podniesienie ich pozycji dosłownie o kilka oczek powinno go zwiększyć w dość szybkim tempie.

Tego typu analizy powinny być wykonywane regularnie, w szczególności kiedy dodajemy nową frazę i potrzebujemy sprawdzić, czy daje oczekiwane rezultaty, a także kiedy jakaś fraza wskoczyła na topowe pozycje. Pamiętajmy bowiem, że nie jest filozofią wypozycjonowanie strony na frazy, którym wystarczy sama optymalizacja, ale które nie przyniosą nam ruchu organicznego. Sukces odniesiemy wtedy, kiedy z miesiąca na miesiąc będziemy widzieli w statystykach regularny wzrost odwiedzin.

1 Komenatrz do poradnika "Jak analizować efekty pozycjonowania" »»

  1. Kamil
    Comment od Kamil:

    Witam, bardzo rzeczowy i profesjonalny poradnik.


Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Jak odpowiednio dobrać title?
  2. Jak dobrać słowa kluczowe?
  3. Jak dobierać słowa kluczowe?
  4. Jak zoptymalizować stronę www pod kątem fraz – słów kluczowych
  5. Pozycjonowanie stron – jak wybrać słowa kluczowe?