Poradniki i Porady ZGORA

Jak wygrać przetarg?

Są tacy, którzy twierdzą, że bez odpowiednich znajomości i „układów” jest to niemożliwe. Zwolennicy spiskowej teorii dziejów na internetowych forach licytują się przykładami i prześcigają w domysłach „kto, z kim i za ile”. Są też tacy, którzy przetargi po prostu wygrywają.

Jednym ze starych sposobów na wygranie przetargu – stosowanym rzekomo na szeroką skalę w rozmaitych instytucjach państwowych – jest stworzenie nieformalnego konsorcjum zaprzyjaźnionych firm. Schemat jest prosty: oferty składają na przykład trzy firmy, nazwijmy je odpowiednio A, B i C. Oferty te są niemal identyczne, różnią się jedynie ceną. Firma A proponuję 500 złotych, firma B 350 złotych, a firma C 200 złotych. Dokumentacja przetargowa we wszystkich trzech przypadkach posiada błędy formalne, zatem oferenci wzywani są do jej uzupełnienia. Przetarg ma z założenia wygrać firma B i tylko ona dostarcza na żądanie poprawne dokumenty.

Zgodnie z tą teorią, pomimo pozornej przegranej zyskują wszystkie trzy firmy – bo ostatecznie przy realizacji zamówienia i tak będą współpracować, a rozstrzygnięcie nie budzi wątpliwości, bo przecież wcale nie wygrała firma najtańsza. Nie wykluczone, że powody do zadowolenia może mieć też urzędnik, który „niechcący” poinformował wspomniane firmy o tym, co w dokumentach trzeba poprawić.

O takich historiach słyszymy często w mediach, a na forach internetowych aż kipi od przykładów z życia wziętych. Warto jednak pamiętać, że – choć sam proceder nie jest wymysłem „z palca wyssanym” i ma swoje historyczne uzasadnienie – to niedawna nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych sprawia, że przestaje być opłacalny z jednego prostego powodu: w przypadku nie uzupełnienia błędnej lub niekompletnej dokumentacji przetargowej, przepada wpłacone na rzecz przyszłej transakcji wadium. Zyskuje zatem jedynie podmiot ogłaszający przetarg.

Jeśli jednak odrzucimy wszelkie teorie spiskowe, to okazuje się, że wygrać przetarg można i nie jest to żadna czarna magia. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad:

  1. Nie wolno dopuścić do błędów formalnych w składanej dokumentacji – warto poświęcić nieco więcej czasu, aby dokładnie zapoznać się z wymaganiami przetargowymi. Trzeba pamiętać również o tym, że nawet źle postawiony przecinek może natychmiast dyskwalifikować całą ofertę.
  2. Należy precyzyjnie wybierać przetargi, w których się startuje – tak, aby dokładnie spełnić stawiane w zamówieniu wymagania, zarówno na etapie wyboru oferty, jak i przede wszystkim na etapie realizacji. Nie wolno składać ofert „na wyrost”, nie można też pomijać niektórych – nawet tych pozornie mało istotnych – elementów specyfikacji.
  3. Składana oferta musi być konkurencyjna. Jeśli jedynym kryterium wyboru oferty określonym w warunkach przetargu jest cena – nie oznacza to, że można zaniżyć jakość oferowanych towarów lub usług. Konkurencyjność oznacza w tym przypadku „najwyższą jakość za rozsądne pieniądze”.
  4. Trzeba być gotowym na to, aby wykorzystać wszelkie możliwe procedury i instrumenty prawne, gdy zachodzi chociaż cień podejrzenia, że w postępowaniu przetargowym mogły wystąpić jakiekolwiek nieprawidłowości.

Na koniec pozostaje jeszcze jedna – równie ważna, jeśli nie najważniejsza reguła – w przypadku przetargów tak samo, jak w przypadku wszelkich innych procesów biznesowych, ale także najzwyklejszego życia, obowiązuje prawidłowość 80/20, czyli zasada Pareto. Oznacza to, że za 80 procent wyników odpowiada 20 procent działań.

Nie wolno więc zakładać, że każdy przetarg w którym bierzemy udział musimy wygrać. Łatwo jest przegrać pierwszą bitwę i nie podjąć następnej. Najtrudniej jest jednak iść ciągle do przodu czując na plecach ciężki oddech porażki. A jednak historia pokazuje, że największe zwycięstwa odnoszą zawsze ci, których najtrudniej zniechęcić.

Komentarze i opinie do poradnika "Jak wygrać przetarg?"

Komentarze zablokowane


Relatywne poradniki:

  1. Borelioza jak leczyć, zdiagnozować – jak wygrać z boreliozą?
  2. Jak radzić sobie z alkoholizmem i wygrać – leczenie
  3. Czy i jak można odwołać przetarg?
  4. Jak organizować, startować i wygrać przetarg?
  5. Dla kogo franczyza?