Poradniki i Porady ZGORA

Jak zadbać o kondycję skóry i włosów

Właściwa kondycja naszych włosów i skóry uzależniona jest mocno od naszej codziennej diety. Oczywiście po przez różnorodne preparaty kosmetyczne i farmakologiczne jak dbać o włosy i skórę możemy wpływać na ich poprawę, ale nierzadko jest to efekt krótkotrwały. Jednakże, aby cieszyć się zdrową kondycją skóry oraz włosów na lata  już dziś zacznijmy zmieniać nasze nawyki żywieniowe.

Odpowiednia dieta obok takich czynników jak wiek, genetyka, pielęgnacja, czynniki klimatyczne i środowiskowe odgrywa kolosalne znaczenie na prawidłowy wygląd tych tkanek. Skóra i włosy to żywe tkanki składające się z kolagenu, keratyny, wody oraz związków organicznych min. azotu, siarki, cynku, magnezu i krzemu.

Jeżeli nie chcesz mieć:

– słabych, łamliwych i wypadających włosów,
– przetłuszczających się włosów,
– suchości skóry,
– łuszczenia naskórka,
– zapaleniem kącików ust,
– łojotoku,
– trądziku,
– łamliwych paznokci,
– i wielu innych przypadłości…

Zacznij od zmiany nawyków żywieniowych już dziś!!!

Ważne jest aby wystrzegać się bardzo groźnych dla naszego organizmu tzw. wolnych rodników, dostarczać w odpowiedniej ilości właściwych składników odżywczych, utrzymywać właściwą równowagę kwasowo-zasadowa organizmu, dostarczać odpowiednią podaż płynów.

1. Wolne rodniki są to wysokoreaktywne cząsteczki tlenu z niesparowanymi elektronami na ostatnim orbitalu. Powstają one na skutek niewłaściwego pożywienia, dużej ilości cukru we krwi, z przemian metabolicznych, palenia papierosów, czy promieniowania UV. Powodują uszkodzenie błon komórkowych, DNA, enzymów i innych elementów komórki. Uszkodzone komórki muszą zostać wymienione na nowe, organizm nie zawsze nadąża z odbudową komórek, przez co powstają powyższe choroby a nawet nowotwory. By temu zapobiegać należy chronić się przed nadmierną ilością wolnych rodników poprzez:

– dostarczanie z pożywieniem antyoksydantów takich jak witamina C i E, selen (warzywa, owoce, orzechy, pestki itp.)

– ograniczenie w diecie prostych węglowodanów pochodzących z cukru, słodyczy, białej mąki, pieczywa itp.

– spożywanie dużej ilości warzyw wraz ze zdrowymi tłuszczami (tłuszcze roślinne zawierające NNKT niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe)

– unikanie potraw smażonych

2.  Składniki odżywcze:

– właściwa ilości białka, niedobór powoduje zahamowanie odnowy naskórka i komórek pozostałych warstw, stopniowy zanik podskórnej tkanki mięśniowej, zwiotczenie skóry, nadmierne wypadanie włosów. Źródła: nabiał, jaja, mięso, sery.

-odpowiednia ilość węglowodanów, głownie błonnika. Jego niedobory mogą być przyczyną nieregularnych wypróżnień, co prowadzi do przetłuszczania się skóry i powstania trądziku. Źródła: warzywa, owoce, pieczywo razowe, kasze.

– tłuszcze, wiele osób stosując diety zapomina o tłuszczach – najważniejszym składniku wpływającym na skórę i włosy. Tłuszcze regulują równowagę wodno-tłuszczową skóry, utrzymują odpowiedni poziom nawilżenia, gdyż umożliwiają zatrzymanie wody w skórze, likwidują szorstkość i chropowatość skóry, skóra pozbawiona tkanki tłuszczowej jest cienka, łatwiej tworzą się na niej zmarszczki i fałdy skórne. Źródła: masło, orzechy, oleje roślinne, ryby.

– witaminy, a głównie witaminie A, E, C, wit. z grupy B, warunkują one szereg procesów w tkankach organizmu, musimy pamiętać, iż część witamin rozpuszczalna jest tylko w tłuszczach. Główne źródła: warzywa, mięsa, jaja, podroby, produkty zbożowe.

– składniki mineralne takie jak: cynk, siarka, selen, sód, potas, żelazo, miedź, magnez itp. Podobnie jak witaminy regulują one procesy tkankowe równocześnie będąc procentowo dużym składnikiem włosów, skóry i paznokci. Główne źródła: mleko i jego przetwory, mięsa, jaja, podroby, produkty zbożowe i warzywa.

3. Równowaga kwasowo zasadowa to nic innego jak zrównoważony stan organizmu, któremu dostarczane są zarówno produkty zasadotwórcze (owoce, warzywa, mleko, sery) jak i kwasotwórcze (mięso, ryby, jaja, herbata, kawa, produkty zbożowe). W przypadku zakwaszenia organizmu zwiększa się wrażliwość skóry na podrażnienia.

4. Woda:

Należy jej dostarczać ok. 1,5-2 litry dziennie. Pomaga ona usuwać toksyny z organizmu, nadaje odpowiednią jędrność i gładkość skóry oraz wpływa na prawidłowe wypróżnianie.

Produkty szczególnie korzystne dla skóry i włosów:

– warzywa, owoce, ryby, wątróbka, jaja, tłuszcze roślinne, orzechy, pestki, owoce morza, czerwone mięso, nabiał, kakao, drożdże, produkty sojowe.

Komentarze i opinie do poradnika "Jak zadbać o kondycję skóry i włosów" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Dieta antynowotworowa – jak zapobiegać i przeciwdziałać chorbom nowotorowym typu rak
  2. Jak pięlegnować i dbać o włosy
  3. Jak wykorzystać miód dla zdrowia, urody i skóry
  4. Jakie stosować kosmetyki do paznokci i włosów?
  5. Utrata włosów – Co robić gdy wypadają mi włosy