Poradniki i Porady ZGORA

Kalendarze reklamowe – gdzie zamówić i jakie wybrać?

Co roku, gdy wracamy z urlopu, a za oknami robi się jesień zdajemy sobie sprawę z tego, że zbliża się końcówka roku. To dobry czas na zaplanowanie zakupu firmowych kalendarzy reklamowych. Dlaczego nie w grudniu? To proste!  W grudniu firmy produkujące kalendarze przeżywają oblężenie.  Najlepsze ceny i dogodne terminy otrzymamy pod koniec lata!

Jaki rodzaj kalendarza dla kogo?

Przede wszystkim należy przemyśleć jaką formę kalendarza chcemy wręczyć naszym klientom i kontrahentom.  To jaki rodzaj wybierzemy wśród całej masy reklamowych kalendarzy firmowych powinno oczywiście zależeć od określenia docelowej grupy odbiorców oraz tego co tak naprawdę chcemy na kalendarzu zareklamować. Przypuśćmy, że jesteśmy producentem butów damskich. Nasza reklama kierowana będzie ewidentnie do kobiet, a do jakich to oczywiście zależy od asortymentu.  Do innych kobiet skierujemy reklamę obuwia sportowego, do innych eleganckich, klasycznych szpilek. Wiadomo, że na reklamowej powierzchni kalendarza możemy zamieścić wszystko, więc promować możemy nie tylko firmę czy produkt. Kalendarz może być na przykład reklamą projektu, imprezy czy marki jako takiej.  Ten wybór również jest fundamentalnym założeniem przy naszym wyborze rodzaju kalendarza.

Gdy wiemy już co chcemy reklamować oraz komu taki kalendarz wręczymy możemy rozejrzeć się wśród typów kalendarzy reklamowych dostępnych na rynku. Najbardziej popularnymi kategoriami będą kalendarze ścienne, biurkowe oraz książkowe.

Kalendarze ścienne nie istniałyby chyba gdyby nie ich najpopularniejsza forma, spotykana praktycznie wszędzie, gdzie planowanie długoterminowe ma znaczenie – kalendarze trójdzielne.  Inna formą ściennych kalendarzy będą kalendarze jednodzielne – równie praktyczne i estetyczne, nie sposób nie wspomnieć tez o kalendarzach plakatowych oprawianych w listwy metalowe i kalendarzach wieloplanszowych spiralowanych.

Kalendarze biurkowe to kolejna forma reklamy, w która warto zainwestować. W szerokiej ofercie warte polecenia są terminarze z miejscem na notatki – kalendarze stojące z tygodniowym kalendarium na stronie. Bardzo popularne są również kalendarze określane jako piramidki, namioty, domki – małe podręczne przybory do planowania z miesięcznym kalendarium na stronie (kalendarium może być  zindywidualizowane – na każdej stronie inna reklama).

Wszystkie z nich pełnią funkcje praktycznego narzędzia pracy pomocnego, czy nawet niezbędnego przy planowaniu, będą więc pożądanym prezentem. Każda grupa docelowa ma swoje preferencje. Wiadomo – nie wręczymy kalendarza biurkowego osobie, która przy biurku nie siedzi, ale pracownik biurowy będzie z takiego prezentu zadowolony.

My zatrzymajmy się przy najpopularniejszej od wielu lat formie reklamy kalendarzowej – kalendarza trójdzielnego. Omówmy po kolei na co warto zwrócić uwagę zamawiając te właśnie produkty.

Kalendarz trójdzielny co powinien zawierać?

kalendarze trójdzielneJeśli wybraliśmy najbardziej klasyczną formę kalendarzy i wiemy, że pod koniec tego roku i na początku następnego nasi klienci otrzymają od nas kalendarze trójdzielne – pora określić na co w takim kalendarzu trzeba zwrócić uwagę.

Wymiar

Pierwszą sprawa jest jego wymiar po rozłożeniu i po złożeniu. Ten po powieszeniu na ścianie ma znaczenie dla jego użytkownika. Jeśli wiemy, że nasi kontrahenci mają miejsce na ścianie – można rozważyć większy format kalendarza trójdzielnego – to zawsze większe pole reklamowe i zazwyczaj czytelniejsze kalendarium. Jednak weźmy pod uwagę jego format po złożeniu – ma to zasadniczy wpływ na formę dystrybucji. Gdy zamierzamy rozsyłać kalendarze pocztą-  zwróćmy uwagę by mieścił się do standardowej koperty B4.

Kalendarium

kalendarze reklamoweW kalendarzu reklamowym dwa czynniki są równie kluczowe – reklama i czytelność kalendarium. Trójdzielny kalendarz wyposażony jest w trzy bloki kart, na każdej z nich figuruje osobny miesiąc roku. Środkowe kalendarium to miesiąc bieżący. Dobrze gdy jest ono wyróżnione, na przykład kolorem, na tle górnego (poprzedniego) i dolnego (następnego) kalendarium.  Kalendarium powinno zajmować około 50% powierzchni kalendarza, mieć czytelne ale estetyczne liternictwo. Powinno zawierać święta Państwowe i kościelne określane jako dni wolne od pracy, dobrze jeśli zaznaczone w formie opisu będzie mieć również święta zwyczajowe. Z reguły u klientów mile widziane są podwójne imieniny umieszczone przy każdym dniu roku. Dla klientów planujących w trybie tygodniowym (handel, spedycja) niezwykle istotne jest aby kalendarz zawierał numerację tygodni. Zwróćmy również uwagę na jakim papierze drukowane są kalendaria. Zazwyczaj jest to niezbyt gruby papier kredowy lub offsetowy (na offsetowym łatwiej będzie coś zanotować zwykłym długopisem). Kalendaria drukowane są zazwyczaj techniką druku offsetowego, przy użyciu dwóch lub trzech kolorów. Najpopularniejsza jest kolorystyka czarno-czerwona lub granatowo czerwona. Istnieje możliwość wykonania kalendarium indywidualnego, jeśli na przykład mamy potrzebę zaznaczenia nietypowych świąt, związanych z naszą firmą. Na każdej stronie kalendarium umieścić można wtedy indywidualna reklamę. Jest to dość drogie przedsięwzięcie, jednak czasem warto, szczególnie jeśli chcemy silnie zindywidualizować naszą formę reklamy.

Wykończenie

W temacie wykończenia kalendarza warto poruszyć kilka kwestii.  Rodzaj montażu kalendarza. Na rynku spotkać można kalendarze klejone i oprawiane na spirali. Obie formy są równie popularne, przy czym na pewno nie odpadną nam kalendarze łączone spiralą – co niestety czasem się zdarza przy kalendarzach klejonych. Również główna część reklamowa kalendarza (główka reklamowa) występuje w dwóch formach – oklejanej i płaskiej. Główka oklejana określana również jako kaszerowana może przybierać różne formy. Jest zazwyczaj elementem który zdecydowanie podraża koszt kalendarza, za to powoduje że jest to produkt bardziej elegancki, trwały i prestiżowy. Kalendarz trójdzielny posiada zazwyczaj cztery miejsca przeznaczone na reklamę: wspomnianą wyżej główkę i trzy miejsca na reklamę pod kalendarium. Kalendarze trójdzielne drukowane są zazwyczaj techniką offsetowa, i uszlachetniane najczęściej poprzez lakierowanie lakierem UV lub pokrywanie folią błyszczącą lub matową. Możliwe jest również lakierowanie wybranych elementów w kalendarzu – tzw. lakier wybiórczy. Pamiętajmy również aby nasz kalendarz trójdzielny zawierał opaskę z plastikowym okienkiem do zaznaczania bieżącego dnia.

Koszty

Cena kalendarzy reklamowych ma taką zasadę, że im mniejszy nakład – tym cena jednostkowa wyższa. Warto przeliczyć budżet na kalendarze w oparciu o to jaką ilość możemy wyprodukować. Zwykle największy spadek cen jednostkowych kształtuje się w przedziale od 100 do 1000 sztuk. Sto sztuk to zazwyczaj nakład minimalny. Powyżej tysiąca ceny jednostkowe nie spadają tak gwałtownie co spowodowane jest koniecznością pokrycia stałych kosztów niezależnych od kosztów minimalnych – co możliwe jest przy mniejszych nakładach.

Cena samego kalendarza to nie wszystko! Pod uwagę należy wziąć takie dodatkowe kwestie jak:  koszt projektu (w zależności od naszych wymagań, dostępnych materiałów i pomysłu może wahać się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych), koszt wysyłki, najczęściej wysyłka jest na koszt Klienta lub odbiór osobisty,  formę płatności (wysyłka pobraniowa, przedpłata 100% przed wysyłką, płatność gotówkowa przy odbiorze osobistym, płatność terminowa),  podatek VAT (23%), termin indywidualnej wyceny (jeśli w czerwcu wyślemy zapytanie i otrzymamy odpowiedź, nie znaczy to że taka kwotę zapłacimy za kalendarze w październiku).

Termin wykonania kalendarzy z reguły trwa około miesiąca i zdecydowanie wydłuża się w okresie przedświątecznym. Dlatego pamiętajmy aby reklamowe kalendarze indywidualne zamówić odpowiednio wcześnie!

Komentarze i opinie do poradnika "Kalendarze reklamowe – gdzie zamówić i jakie wybrać?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Poradnik jak wykorzystywać gadżety reklamowe w promocji?
  2. Jakie gadżety reklamowe można wykorzystać do promocji firmy?
  3. Jak efektywnie się reklamować poprzez gadżety reklamowe?
  4. Jak zwiększyć siłę oddziaływania i skuteczność gadżetów reklamowych?
  5. Zasady reklamy poprzez gadżety – na co zwrócić uwagę inwestując w gadżety reklamowe?