Poradniki i Porady ZGORA

Systemy sprzedaży dla firm (CRM) – Czy warto wdrożyć system CRM w firmie?

Oprogramowanie CRM (Systemy relacji z klientami) pojawiło się na rynku w latach 90. ubiegłego wieku. Od tego czasu, nie tylko znacząco zyskało na popularności, ale i doczekało się wielu udoskonaleń powstałych w oparciu o zdobycze najnowszych technologii.

Obecnie, firmy decydujące się na system CRM mogą wybierać między dwoma rodzajami rozwiązań: są to tzw. pudełkowe systemy CRM, a także rozwiązania będące wdrożeniami. Zasadniczą różnicą, która dzieli te dwa typy oprogramowania jest to, że CRMy pudełkowe są – jak sama nazwa wskazuje – gotowymi rozwiązaniami, które wystarczy zakupić i od razu można zająć się ich implementacją w swojej firmie. Wdrożenia natomiast posiadają nie tylko pakiet typowych rozwiązań niezbędnych w systemach CRM, ale i pozwalają na dostosowywanie ich do wymogów konkretnej firmy (w tym zawiera się esencja pojęcia wdrożenie).

Wdrożenia – ze względu na swoją specyfikę – są w okresie początkowym nieco droższe, a ich implementacja nieco dłuższa niż w przypadku pudełkowych systemów CRM. Mimo to, cieszą się one rosnącą popularnością.

Zalety wdrożeniowych systemów CRM to chociażby:

  • dopasowanie do konkretnych oczekiwań zleceniodawcy,
  • dostosowanie do specyfiki branży klienta,
  • możliwość bezpośredniej współpracy na każdym etapie pomiędzy firmą-zleceniodawcą, a firmą projektującą system,
  • zorientowanie na eliminację konkretnych niedogodności i problemów pojawiających się w przedsiębiorstwie klienta.

Jak już zostało wspomniane, wdrożenia są droższe niż pudełkowe systemy CRM, gdyż ich opracowywanie angażuje więcej osób oraz czasu. Warto jednak zdecydować się na takie rozwiązanie, gdyż – posługując się metaforą – jest ono jak „garnitur szyty na miarę”, a także przynosi korzyści finansowe w perspektywie długookresowej.

Komentarze i opinie do poradnika "Systemy sprzedaży dla firm (CRM) – Czy warto wdrożyć system CRM w firmie?" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki: