Poradniki i Porady ZGORA

Telefon przez Internet – jak korzystać z telefonii internetowej??

Częstokroć po kontakcie ze słowem voip, router lub określeniami typu bramka VoIP czy konfiguracja sprzętu IP nie mamy ochoty dalej obcować z danym tekstem. Telefonia internetowa wydaje się wielu osobom tematyką niezwykle skomplikowaną i trudno przyswajalną.
Nic bardziej błędnego.  Jeśli tylko poświęcimy trochę czasu żeby zrozumieć podstawy związane z działaniem VoIP oraz przeanalizujemy ofertą operatorów telefonii VoIP uświadomimy sobie, że oto otwiera się przed nami możliwość korzystania z usługi, która pozwoli nam znacznie zaoszczędzić na kosztach połączeń telefonicznych, i to zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Podstawowe pytanie, które często jest zadawane przez osoby, które dopiero zaczynają przygodę z telefonią internetową to czym jest VoIP, a czym jest telefonia internetowa? Jeśli chcielibyśmy zagłębić się w ten temat to musielibyśmy poświęcić temu dużo czasu i miejsca w tym artykule. Dla potrzeb niniejszego poradnika możemy uznać że VoIP, telefonia internetowa i telefonia VoIP to pojęcia zbieżne, związane z przesyłaniem dźwięków mowy za pomocą internetu.

Ponieważ występuje tu inny kanał przesyłu naszego głosu niż w analogowej telefonii do realizacji rozmów nie wystarczy nam tradycyjny aparat telefoniczny. Musimy do niego dokupić bramkę VoIP. Jest to małe, przyjazne urządzenie, które po połączeniu z telefonem tradycyjnym oraz siecią internet (np. poprzez zwykły kabel internetowy) służy nam do korzystania z dobrodziejstw telefonii internetowej.

Zanim jednak zdecydujemy się na bramkę VoIP, proponuję wcześniej wykonać test usługi VoIP za pomocą darmowego komunikatora internetowego. Można to zrobić rejestrując się do usługi HaloNet, jednej z najstarszych na rynku telefonii internetowej. Usługodawca po rejestracji daje gratisowe 5 minut na przetestowanie jakości połączeń polecając do testów komunikator ZoIPer lub 3CX. Drugi z wymienionych ma tą przewagę że pozwala za darmo nagrywać prowadzone rozmowy.

bramka voip cisco PAP2T Komunikator VoIP jest określonym oprogramowaniem, które instalujemy na swoim komputerze i za pomocą słuchawek z mikrofonem prowadzimy dzięki niemu rozmowy telefoniczne. Jest to o tyle niewygodne rozwiązanie na dłuższą metę, że wykorzystując je musimy mieć na stałe włączony komputer. Unikniemy tego jeśli zaopatrzymy się we wspomnianą wcześniej bramkę VoIP. Bramka VoIP musi być skonfigurowana z urządzeniami z którymi współpracuje. Jest jednak sposób żeby uniknąć żmudnego procesu konfiguracji. Część operatorów, w tym również HaloNet (bramki Cisco), proponuje urządzenia, które są automatycznie konfigurowane. Taki sprzęt wystarczy tylko odpowiednio podłączyć i można rozpocząć jego użytkowanie.

O atutach VoIP można pisać wiele. Wspomnieć należy jeszcze przede wszystkim o darmowych rozmowach pomiędzy użytkownikami danej usługi, faksie internetowym (alternatywa dla tradycyjnego faksu), możliwości blokowania połączeń przychodzących czy telekonferencjach. Nie każdy operator oferuje wymienione opcje dlatego najlepiej porównać oferty dostawców usługi VoIP zanim dokonamy ostatecznego wyboru zarówno usługi, wchodzących w jej skład opcji  jak i konkretnego sprzętu.

Komentarze i opinie do poradnika "Telefon przez Internet – jak korzystać z telefonii internetowej??" »»

Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Jak wybrać dobrego operatora VoIP?
  2. Jak pobierać tapety na telefon za darmo?
  3. Gdzie można pobrać fajne motywy na telefon?
  4. Jak skorzystać z porad prawnych przez Internet?
  5. Jak załatwiać sprawy urzędowe, sądowe, administracyjne i inne przez Internet