Poradniki i Porady ZGORA

Jak wymieniać uszczelki gumowe?

Teoretycznie proces jest prosty. W praktyce napotkać można rozmaite przeszkody. Wymieniać uszczelki gumowe jednak czasem trzeba. Jak?

kluczeTe użyte w starym trabancie nie powinny wiele różnić się od tych wykorzystywanych w najnowszym modelu mercedesa. A nawet jeśli, to zasada pozostanie ta sama – uszczelki gumowe mają zapobiegać przecieką, rozszczelnieniom oraz powstawaniu otworów wszędzie tam, gdzie łączą się różne elementy składające się na urządzenie.  I tak jak każdy inny element, mogą ulegać zużyciu. Dlatego dobrze wiedzieć, w jaki sposób wymieniać uszczelki gumowe.

Jeżeli chodzi o wymianę uszczelek w silniku, to kroków, które należy wykonać jest w sumie siedem. Każde z podejmowanych działań powinno być dopracowane, podczas każdego należy zachować szczególną ostrożność.

Od czego zacząć? Najlepiej od zapewnienia sobie komfortowych warunków pracy. Niekoniecznie chodzi tu o poszukiwania warsztatu, garażu, czy choćby wiaty (choć te mogą się oczywiście przydać), ale o zwyczajne zabezpieczenie przed głupimi wpadkami. Dlatego pierwszym etapem powinno być odczekanie, aż silnik się ochłodzi. Wymieniać uszczelki gumowe przy rozgrzanych cylindrach byłoby bowiem naprawdę ciężko. Następnie należy otworzyć klapę i wymontować wszystkie części, które zawierają uszczelki gumowe wymagające wymiany. Nie można zapomnieć o odłączeniu wszystkich kabli, węży i sworzni.

Kiedy ten etap zostanie zakończony, należy przejść do następnego. Czyli wyciągnięcia uszczelki z tych części, które tego wymagają. Jeśli wszystko z silnikiem jest w porządku i nie wymaga on dodatkowych napraw, ten element nie powinien stanowić problemu.

Po wyjęciu, można przystąpić do kolejnego, trzeciego etapu, czyli czyszczenia. Gdy stare uszczelki idą na śmietnik, nie wolno zapomnieć o dokładnym wymyciu powierzchni, na które położona będzie nowa uszczelka. Najlepiej użyć specjalnych środków chemicznych, które przeznaczone są do tego celu. W razie potrzeby warto sięgnąć po szeroki nóż, za pomocą którego wszystkie pozostałości po starej uszczelce zostaną zdrapane. Ale uwaga: trzeba wzmóc ostrożność, żeby w czasie tego procesu nie uszkodzić innych powierzchni.

Etap czwarty to zakładanie nowej uszczelki na silnik. Żeby dobrze się trzymała, należy najpierw posmarować powierzchnię substancją uszczelniającą, która powinna znaleźć się pod spodem. Jeśli do tego procesu używany jest silikon, należy umieścić niewielką kroplę substancji na materiale i rozprowadzić ją po całej części, na którą przychodzi uszczelka.

Kiedy nowe uszczelki gumowe znajdują się na swoich miejscach, przychodzi czas na ponowny montaż wszystkich części w komorze silnikowej. Jeśli używany jest silikon, należy zrobić to jak najszybciej. W przeciwnym razie warto odczekać chwilę. Trzeba pamiętać, że umieszczanie poszczególnych części na swoim miejscu wymaga sporo czasu i cierpliwości. Nie warto niepotrzebnie się spieszyć ponieważ może to przynieść niepotrzebne usterki lub niedokładności.

Przedostatnim etapem jest ponowne podłączenie wszystkich elementów silnika – kabli, węży i złączy – w taki sposób, aby łączyły dokładnie te same fragmenty co wcześniej.

Ostatni etap sprowadza się do czekania. Po zmontowaniu wszystkiego należy bowiem dać silikonowi i uszczelce stężeć i zespolić się z resztą silnika. Ten proces powinien zająć co najmniej godzinę i w tym czasie nie należy ruszać silnika ani tym bardziej sprawdzać, czy pracuje prawidłowo.

Przy okazji warto sprawdzić i wymienić wszystkie te elementy, które sprawiają wrażenie uszkodzonych. Dzięki temu nie trzeba będzie męczyć się w przypadku ich awarii.

Powyższe zasady należy również stosować także gdy wymieniamy uszczelki gumowe w każdym innym urządzeniu hydraulicznym, także tych sanitarnych.

Komentarze i opinie do poradnika "Jak wymieniać uszczelki gumowe?" »»

  1. Aneta
    Comment od Aneta:

    Może dziwne pytanie odrobinę zadam, ale proszę wziąć pod uwagę, że jestem kobietą i mam prawo takich rzeczy technicznych nie wiedzieć :).

    Czy w silniku są jakieś uszczelki dostępne z zewnątrz, które należy co jakiś czas wymienić i można to zrobić w łatwy sposób samemu bez konieczności oddawania auta do warsztatu?

  2. Bolek
    Comment od Bolek:

    Jeżeli się nie zna to nie powinno się tam żadnych uszczelek samemu wymieniać tylko jechać do warsztatu, poza tym w nowych samochodach w silnikach się już nie grzebie samemu, bo można więcej popsuć niż naprawić. Nawet mechanicy potrafią popsuć, więc najlepiej jechać do serwisu tylko wiadomo, że tam to już nawet wymiana najdrobniejszej rzeczy swoje kosztuje.


Zostaw komentarz lub opinię »»


Relatywne poradniki:

  1. Używane części do samochodów… na co zwracać uwagę?
  2. Wybrać używany, czy nowy fotelik samochodowy?
  3. Dobieranie oleju lekkiego biegu do silnika
  4. Jak zwiększyć moc i moment obrotowy w Hondzie Civic 5. generacji?
  5. Kiedy stosować oleje silnikowe o przedłużonym przebiegu? Jak często zmieniać taki olej?