Niemal każdy właściciel firmy staje w pewnym momencie przed nieuniknionym problemem, a mianowicie zaprojektowaniem i wyposażeniem biur w taki sposób, aby były komfortowe, użyteczne, schludne oraz elastyczne. Nie ma bowiem przedsiębiorcy, który nie rozważałby dalszego rozwoju firmy, rozbudowy poszczególnych działów, zatrudnienia większej liczby pracowników, a co za tym idzie konieczności przebudowy pomieszczeń. Dlatego najważniejszy jest dobry plan i nie kierowanie się tylko pobudkami estetycznymi, bo piękne biuro nie zawsze oznacza większe dochody firmy.
Osoba mająca problem z odpowiednim dla siebie wyposażeniem biura powinna przede wszystkim wrócić do strategii firmy. Jeśli jest to firma zajmująca się np. księgowością najistotniejsze będą takie meble do biura jak: wygodne krzesło, praktyczne biurka oraz pojemne szafy biurowe.
Inaczej jest z firmami nastawionymi na obsługę klienta. Tutaj trzeba zrobić wszystko, aby klient miał ułatwioną komunikację z poszczególnymi pracownikami firmy. Tak więc warto pomyśleć o stworzeniu miejsca pracy dla osoby, która w szybki sposób pokieruje kontrahenta do odpowiedniego biura. W tym przypadku elegancka lada recepcyjna będzie niezwykle istotna. Jeszcze inaczej powinny być zaprojektowane biura w przedsiębiorstwach nastawionych na kreacje wizerunku, gdzie niezbędne są spotkania załogi na tzw. burzy mózgów. Świetnie w tej roli spełniają się stoły konferencyjne umożliwiające zebranym kontakt wzrokowy. Przy wspomnianym stole najłatwiej jest o konstruktywne pomysły wprowadzane później w realizację działań.
Czołowy producent mebli biurowych w Polsce uważa, że przy projektowaniu biura warto przede wszystkim nawiązać do kultury organizacyjnej firmy. Na przykład w biurze firmy z branży rolnej nie powinno zabraknąć dekoracji z wykorzystaniem przeróżnych kwiatów, a na parapetach wskazane jest usytuowanie licznych donic z kwiatami. Pracodawca powinien określić także jakie znaczenie ma dla niego ergonomia, czy humanizowanie pracy jest podobnie istotne jak wyniki załogi. Być może warto wydzielić jedno pomieszczenie służące do odpoczynku i relaksacyjnego spędzenia przerwy.
Każdy pracodawca myślący o wyposażeniu biura powinien odpowiedzieć sobie też na 2 podstawowe pytania. „Ile oddziałów ma moja firma dziś? a ile będzie miała jutro?” oraz „Ile wynosi budżet na ten cel?” Dobry pracodawca – projektant myśli przyszłościowo, a więc jeśli w najbliższym czasie możliwe będzie rozbudowanie firmy, stworzenie nowych miejsc pracy to nie warto rzecz jasna poświęcać całego swojego budżetu na obecne inwestycje z tym związane.
Wyposażenie biura rzeczywiście powinno być dopasowane do tego, czym firma się zajmuje. Już na początku powinno się przemyśleć jakie meble i sprzęty oraz akcesoria biurowe będą potrzebne, oraz ile miejsca musimy na nie przeznaczyć. Dobre i estetyczne wyposażenie wpływa na wizerunek firmy, a także komfort pracowników.
Meblując i wyposażając nowe biuro warto wiedzieć także o zasadach BHP, jakich należy przestrzegać oraz innych rozporządzeniach jak na przykład RODO, które nakazuje odpowiednie przechowywanie dokumentacji firmowej oraz jej utylizację. Niezbędnym urządzeniem w przypadku firmy, w której mamy do czynienia z ważnymi dokumentami jest niszczarka. Brak przestrzegania wytycznych niestety może narazić firmę na niepotrzebne koszta w przypadku kontroli.
Wyposażenie biura to nie tylko półki, szafki, itp. Ważne są również systemy informacji i artykuły usprawniające pracę, specjalistyczne wyposażenie biurowe.