Części samochodowe i związana z nimi branża motoryzacyjna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi we współczesnej gospodarce. Dziecinnie łatwo odgadnąć jaki jest tego powód, jeżeli spojrzymy na nasze ulice, którymi na co dzień porusza się rzeka aut.
Mało z nas zastanawia się nad znaczeniem poszczególnych podzespołów samochodu i do czego w rzeczywistości służą oraz jakie jest ich znaczenie, a wiedza ta będzie niezbędna kiedy będziemy chcieli zmniejszyć koszty naprawy własnego samochodu i samemu zakupić części. Szczególnie ważne jest to w przypadku części do Fiata, z uwagi na koszt robocizny związany z naprawami tego auta. W tym poradniku scharakteryzuję kilka z nich.
Koło dwumasowe LUK zabezpiecza skrzynię biegów w przez drganiami wytwarzanymi przez współczesne silniki z zapłonem samoczynnym. Drgania te są tłumione przez koło zamachowe wykonane z dwóch części połączonych czynnikiem tłumiącym. Jest to stosunkowo nowy wynalazek, niestety kosztowny w przypadku uszkodzenia.
Tarcze hamulcowe, współpracują z klockami w procesie hamowania. Skład materiału z jakiego są zrobione oraz jego jakość ma ogromny wpływ na wydłużenie lub skrócenie drogi hamowania pojazdu. Nędznej jakości podróbki mogą ulec szybkiemu wypaczeniu przy pierwszym gwałtowniejszym hamowaniu.
Klocki hamulcowe są jednym z podstawowych podzespołów auta, decydujących o bezpieczeństwie kierującego oraz pasażerów. Ich jakość ma istotny wpływ na zachowanie się samochodu w sytuacjach krytycznych. Dlatego oszczędzanie na nich może mieć najbardziej fatalne skutki. Jak mówią fachowcy – lepiej nie kupić nowej pary butów, ale w dobre klocki hamulcowe warto zainwestować.
Amortyzatory amortyzują wpływ nierówności nawierzchni na pojazd, a tym samym podnoszą komfort podróżujących. Poprzednio olejowe, a obecnie współczesne amortyzatory wykonywane są w technologii olejowo-gazowej, gdzie rolę czynnik tłumiącego pełni sprężony gaz obojętny.
Wahacze samochodowe łączą nadwozie pojazdu z częściami podwozia jakimi są koła auta. Ich działanie polega na współpracy z amortyzatorami oraz sprężynami, tłumiącymi nierówności drogi. Wykonywane są w różnych technologiach: stalowe, żeliwne, a ostatnio odlewane ze stopów lekkich, zwykle aluminium.
Zainteresowanych szczegółami odsyłam do strony www.automito.pl, gdzie znajdą szczegółowe dane podzespołów samochodowych, oraz nowości techniczne ze świata motoryzacji.