Planując otwarcie własnej działalności należy się przede wszystkim zastanowić nad jej formą i tym, jakimi środkami dysponuje przyszły biznesmen i w co ma szanse zainwestować.
Własne przedsiębiorstwo, zwłaszcza w początkowej fazie jego rozwoju wiąże się z licznymi nietrafionymi decyzjami i stratami. Poza tym nie zawsze sprawdzi się przyjęta koncepcja a firma przetrwa. Szansą jest nowoczesna forma podpisywania umów licencyjnych ze znanymi już firmami i rozpoczynanie działalności pod ich skrzydłami.
Wydawałoby się, że franchising ogranicza swobodę i wymusza na inwestorze spełnianie określonych warunków wyznaczonych przez właściciela marki. Wszystko jednak zależy od rodzaju umowy i stopnia zaangażowania finansowego.
Dla kogo więc jest franczyza?
Praktycznie dla każdego, kto posiada nawet niewielkie środki finansowe, gotowy jest do ich zainwestowania i ma chęć poprowadzenia własnego biznesu. Na współczesnym rynku zaistniały już firmy, do których przynależność na zasadzie franczyzy wymaga zaledwie kilku tysięcy złotych inwestycji.
Są to firmy zajmujące się drobnymi usługami, ale posiadające już ugruntowaną sławę. Oczywiście franczyza będzie w tym przypadku oznaczała duże uzależnienie od polityki pomysłodawcy. Większą samodzielność zapewnia inwestycja rodzinna w jeden z dużych sklepów znanej sieci.
Franchising w tym przypadku obejmuje jedynie zarządzanie zgodne z ogólnymi zasadami system, ale sama firma jest spółką z o.o, najczęściej z kapitałem rodzinnym gdyż inwestycja wymaga w tej sytuacji ogromnych, często kilkusettysięcznych kwot. Umowa tego typu daje dużą swobodę zarządzającemu, a dodatkowo ze strony dawcy ma on zapewnione szkolenia marketingowe oraz doradztwo w zakresie logistyki czy prawa.
Z czasem niektóre umowy przewidują nawet możliwość wykupienia udziałów w spółce.