Promocja na Facebooku daje interesujące możliwości wirusowego przenoszenia informacji o promowanym lokalu wśród użytkowników Facebooka. Właściciele klubów, kawiarni czy restauracji często pytają jak wykorzystać Facebooka do efektywnej promocji ich biznesu. Jest kilka możliwości, chociaż tylko nieliczne są sensowne kosztowo.
Otóż, pierwszym sposobem ograniczenia kosztów promocji na Facebooku i zadbania by była ona autentyczna i przynosiła oczekiwane korzyści jest zaangażowanie w taką promocję dotychczasowych klientów lokalu. Łatwo też oszacować koszt takiego działania: będzie to koszt gratyfikacji jaką przyznamy za dołączenie do grupy fanów na naszym fanpage’u (orzeszki, żelki, darmowe napoje itd.). Powinniśmy zatem zachęcić dotychczasowych klientów do „lubienia” naszego profilu.
Rozwiązaniem, które z pewnością przyśpieszy proces pozyskiwania fanów będzie umieszczenie specjalnie przygotowanego do tego komputera w samym lokalu. Zaś połączenie: gotowy do pracy z Facebookiem komputer oraz plakat np. A1 skłaniający do dołączenia do fanów i odebrania w barze swojej nagrody natychmiast da efekt w postaci naturalnych ambasadorów lokalu.
Promocja na Facebooku powinna przybierać trzy kierunki działań: po pierwsze, należy stale dążyć do powiększania bazy fanów naszego profilu; po drugie warto mieć koncepcję zainspirowania owych fanów do aktywności – dzielenia się spostrzeżeniami i pomysłami dotyczącymi lokalu czy wrażeniami z imprez; po trzecie warto się zastanowić jak wykorzystamy fanpage do aktywizacji sprzedaży.
Ponieważ sposób na gromadzenie fanów na Facebooku został już opisany powyżej, przyjrzyjmy się dwóm pozostałym aspektom działań: wzbudzania aktywności fanów i komercyjnego wykorzystania profilu.
Internauci będą aktywni, kiedy im na to pozwolimy i jeśli ich o to poprosimy. Warto rozważyć np. udostępnienie tablicy fanpage’a na posty internautów (domyślnie to administrator ma prawo publikowania wiadomości na tablicy). Niezależnie od tego czy internauci będą mogli publikować na naszej tablicy samodzielne wiadomości czy też ich opinie będą zawsze formą komentarzy do aktualności publikowanych przez administratora, należy internautów zachęcić do dzielenia się wrażeniami zadając im pytania i prosząc o opinie. Trzeba pamiętać, że to właśnie aktywność internautów na naszym profilu jest prawdziwym przejawem promocji na Facebooku, ponieważ każda wiadomość lub komentarz zamieszczony na naszym fanpage’u jest widziany przez znajomych osoby komentującej.
Wreszcie, należy pamiętać o częstych aktualizacjach, ponieważ nieaktywny profil niczemu nie służy, choćby gromadził dziesiątki tysięcy fanów. Im częściej umieszczamy publikacje na naszej tablicy, tym częściej możemy publikować na niej informacje handlowe, dotyczące np. specjalnych dań, ofert, happy hours, cateringu itd. Informacje handlowe muszą być jednak mądrze wplecione w pozostałe wiadomości publikowane na tablicy.
Pozostaje najważniejsze pytanie z punktu widzenia właściciela lokalu: ile to kosztuje? Realizując opisane powyżej działania promocja na Facebooku jest relatywnie niedroga: zawiera się w koszcie przygotowania fanpage’a, udostępnienia w lokalu komputera podłączonego do internetu, druku plakatu i hurtowego zakupu prezentów-gratyfikacji dla osób, które zechcą dołączyć do fanów profilu. W zamian otrzymujemy stałe medium kontaktu z klientami, które – pod warunkiem przemyślanego działania – może stać się niezwykle efektywnym kanałem promocji.
Zainteresowanych tematem promocji i konkursów na Facebook-u zapraszam do pobrania darmowego e-booka na ten temat. Kilkanaście stron wiedzy przekazanej w prosty i przejrzysty sposób. Dobre wprowadzenie w świat Facebook marketingu.
Ebook jest do pobrania ze strony:
http://www.fanster.pl/blog/konkursy-i-promocje-na-facebooku/