Title jest jednym z elementów na stronie, którego zawartość ma znaczący wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach, w tym w Google. Dlatego tak ważne jest, aby przemyśleć jego budowę i słowa kluczowe, jakie zostaną w nim uwzględnione. Na początku jednak należy dokonać analizy słów kluczowych i wybrać te, które wygenerują wartościowy ruch na naszej stronie.
Najszybszym sposobem na dobór słów kluczowych jest skorzystanie z Narzędzia propozycji słów kluczowych Google AdWords. Wystarczy wpisać w puste pole jak najwięcej słów określających tematykę naszej strony, ustawiając najlepiej dopasowanie dokładne. Sortując wyniki po kolumnie „Ogólna miesięczna ilość wyszukiwań” uzyskamy propozycje słów kluczowych w kolejności od najpopularniejszego. Osoby z niewielkim doświadczeniem w temacie pozycjonowania nie powinny wybierać słów kluczowych o zbyt wysokiej konkurencji, dlatego na początek można ograniczyć się do słów o maksymalnie średniej konkurencji i miesięcznej ilości wyszukiwań od 500 do 1000.
Następnym etapem będzie uwzględnienie wybranych słów kluczowych w title naszej strony. W tym celu dobrze jest trzymać się następujących zasad:
- długość do ok. 65 znaków
indeksowane są także dłuższe tytuły, jednak taka długość jest optymalna i mieści się w Google w polu przeznaczonym na tytuł;
- zróżnicowanie tytułów
każda z podstron dotyczy nieco innego zagadnienia (np. o firmie, oferta i kontakt), dlatego też tytuł powinien być przygotowany indywidualnie dla każdej z nich. Sprawdzenie podstron, których tytuł powinien zostać zmieniony, jest możliwe po zalogowaniu się na konto w Narzędziach dla webmasterów i przejściu do zakładki Diagnostyka → HTML – sugestie → Podwójne tagi tytułowe;
- słowa kluczowe
tworząc title pamiętajmy o 3 zasadach:
- słowa kluczowe, na których nam zależy, rozdzielmy na wszystkie podstrony w taki sposób, aby każda z nich była zoptymalizowana pod kątem tylko 3-4 z nich (np. na stronie głównej zamieścimy najbardziej ogólne słowa, na podstronie z ofertą słowa charakteryzujące rodzaje produktów lub usług, a na podstronie konkretnego produktu – jego pełną nazwę). Trzymajmy się tej zasady także przy pozostałych omawianych tu elementach.
- najważniejsze słowa kluczowe zamieśćmy na początku tytułu, chyba że zależy nam na promowaniu marki i zdecydujemy się na rozpoczęcie tytułu od nazwy firmy lub adresu strony (tak jak na powyższym przykładzie);
- nie rozdzielajmy najważniejszych fraz – mimo że Google łączy bez problemu słowa kluczowe z tytułu w różne frazy, to jednak te występujące tuż po sobie mają największy wpływ na ich pozycję.
Tak dobrane tytuły pozwolą wyszukiwarkom na skojarzenie strony z odpowiednią tematyką i słowami kluczowymi. Jeśli dodatkowo pokrywają się one ze słowami znajdującymi się w treści strony, pierwsze efekty powinny zostać zauważone tuż po zaindeksowaniu przez wyszukiwarki nowej wersji strony.
Artykuł ten to fragment poradnika „Wykonaj samodzielnie audyt SEO”.