Polski rynek internetowych biur podróży z roku na rok robi się coraz większy, powstaje coraz więcej biur podróży, które oferują wycieczki zagraniczne za pośrednictwem Internetu. Jest o co walczyć gdyż z roku na rok powiększa się liczba osób chcących kupować wycieczki za pośrednictwem Internetu.
Jednakże wbrew pozorom nie jest to łatwy „kawałek chleba”. Rynek turystyczny on-line w większości podzielony jest pomiędzy największych graczy. Oczywiście nie oznacza to iż dla małych graczy, czy nowych firm nie ma miejsca na rynku. Zaczynając przygodę z internetowym biurem podróży powinniśmy na początku rozeznać się w rynku touroperatorów. Podpisanie umów agencyjnych na sprzedaż ofert touroperatorów nie jest wbrew pozorom sprawą łatwą. Największe biura podróży najczęściej stawiają dość wysokie wymagania, począwszy od wpłaty tzw. opłaty startowej poprzez przymus osiągnięcia limitów sprzedażowych w danym okresie czasu. Jednak jeżeli jesteśmy w stanie podpisać umowę z największymi graczami to powinniśmy być gotowi do startu. Aby prowadzić internetowe biuro podróży musimy posiadać odpowiednią domenę i stronę internetową, tak aby potencjalny klient nie miał obaw przed wykupem wycieczki. Jeżeli dysponujemy odpowiednią gotówką to stworzenie strony możemy zlecić firmie. Wiąże się to jednak z kosztem kilku tysięcy złotych.
Z drugiej strony istnieje na rynku kilka firm specjalizujących się w tworzeniu stron dedykowanych pod portale turystyczne. W tym wypadku dostajemy gotowy szablon i możemy dopasować go pod nasze wyobrażenie. Zazwyczaj tego typu usługi zamykają się w kwocie do tysiąca złotych. Oczywiście samo stworzenie stron to jeszcze nie wszystko, powinniśmy również nawiązać współpracę z jedną z firm konsolidujących polskie biura podróży. Liderem na tym rynku jest platforma MerlinX, która w swojej ofercie posiada większość najważniejszych graczy z rynku organizacji wycieczek. Koszt instalacji i miesięczny abonament takiej wyszukiwarki to niecałe 150 złotych.
Mając stronę internetową gotową możemy rozpocząć działania dotyczące marketingu w sieci. Najkorzystniej będzie zainwestować w pozycjonowanie strony. Efekt tego typu działań jest co prawda długotrwały, jednak musimy sobie zdawać sprawę iż wiele biur podróży, począwszy od gigantów po tych najmniejszych stawia na ten rodzaj promocji. Jeżeli pozycjonowanie strony nie jest tym czego chcemy zawsze można zainwestować środki w wykup reklam czyli tzw. Google adwords.
Tutaj sami ustalamy konkretne stawki i pozycje na których chcemy się wyświetlać. Jednakże ten rodzaj reklamy nie zawsze jest mile widziany przez odwiedzających wyszukiwarki, z prostej przyczyny. Wiele osób szukających w Internecie rzeczy pod konkretnymi frazami omija od razu wszelkie odnośniki, które zawierają się w tzw. linkach sponsorowanych. Dodatkowo, reklamując naszą stronę internetową możemy próbować dzielić się uwagami na popularnych forach internetowych, jednak pamiętajmy aby nie przekraczać pewnej granicy i z eksperta nie stać się spamerem.