Wydawałoby się, że internauci – odwiedzając sklepy internetowe – zwracają uwagę przede wszystkim na konkurencyjność cen produktów, które planują kupić. Stąd być może tyle nieatrakcyjnych i źle zbudowanych sklepów w Sieci. Prowadzący sklep internetowy często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielką wagę przywiązują ich klienci do „wystroju” internetowego sklepu i jak bardzo estetyka decyduje o wrażeniu, jakie wywiera na nas firma.
Sklepy internetowe są niepowtarzalną szansą dla każdego początkującego przedsiębiorcy, którego nie stać na urządzenie efektownego lokum w świecie realnym, a może – dzięki pomysłowi – zrobić oszałamiające wrażenie na wirtualnej klienteli.
Wszyscy jesteśmy wzrokowcami, w związku z czym dużo chętniej odwiedzamy te sklepy internetowe, które są według nas ładne i atrakcyjne wizualnie. Łatwo poddać się wrażeniu elegancji, atrakcyjności i prestiżu placówki, która dysponuje naprawdę efektowną stroną internetową. Niezależnie od tego, czy sprawy mają się podobnie w rzeczywistości – nikt przecież nie będzie tego sprawdzał.
Tworząc sklep internetowy należy szczególnie zadbać o corporate identity. Trzeba wziąć pod uwagę, jak bardzo przesycony jest obecnie rynek e- commerce i wskaźnik ten stale rośnie. E-sklepy osiągnęły taką liczbę, że aby wyróżnić się i przyciągnąć uwagę internautów, trzeba naprawdę przemyśleć swoją internetową kreację.
Wyznaczniki corporate identity, które powinny wykorzystywać sklepy internetowe to w pierwszej kolejności ogólny styl witryny – pasujący stylem i kolorystyką do przedmiotu oferty a także to klientów, do których chcemy z założenia trafić.
Kolejnym elementem wizualnym wyróżniającym sklep internetowy będzie nazwa marki, logo lub logotyp, które powinny być spójne z ogólną kolorystyką witryny. Jeżeli nie masz logo swojego sklepu powinieneś przemyśleć zaprojektowanie takiego wyróżnika wizualnego – który pozwoli na łatwiejszą zapamiętywalność twojego sklepu i na pewno ułatwi wywarcie profesjonalnego wrażenia na klientach.
Sklepy internetowe rządzą się nieco innymi prawami niż strony o charakterze niemerkantylnym. O ile strony internetowe nastawione na sam efekt wizualny mogą sobie pozwolić na dość awangardowy wygląd, o tyle sklep internetowy, za pośrednictwem którego internauci dokonują wymiany pieniędzy na produkty, robią przelewy jeszcze zanim dostaną produkty do ręki – musi być w stanie zbudować zaufanie do marki, której kupujący powierzają swoje pieniądze.
Właśnie ze względu na zaufanie, należy potraktować projekt sklepu internetowego naprawdę poważnie – jako kluczowy element identyfikacji wizualnej, najbardziej zapamiętywalny i wyrazisty z wyznaczników marki.
Podsumowując: projektując sklepy internetowe musimy przede wszystkim tak przemyśleć wygląd witryny, by była ona oryginalna, wyrazista, spójna estetycznie, by marka wzbudzała w klientach stały system skojarzeniowy. Po drugie sklepy internetowe muszą być zaprojektowane w taki sposób, by ich wygląd kojarzył się z artykułami, które są sprzedawane i – po trzecie – sklep musi wyglądać na tyle profesjonalnie, by klienci nie bali się, że mogą zostać w jakikolwiek sposób oszukani.