Jak założyć swój sklep internenetowy?

Wielu z nas chciałoby mieć swój własny sklep. Mamy niezły i oryginalny pomysł na sprzedaż ciekawego asortymentu, a dodatkowo chcielibyśmy samodzielnie decydować o godzinach i sposobie pracy, nie tłumaczyć się przed szefem z każdej decyzji i wstawać do pracy na dowolną godzinę, jaką sobie zaplanujemy. Jednak koszty otwarcia takiego biznesu przekraczają już nasze możliwości, więc niekiedy naprawdę dobre plany na biznes są odkładane na niewiadomą przyszłość.

Obecnie jednak żyjemy w czasach, w których to e-commerce rośnie w siłę i z dnia na dzień zyskuje coraz bardziej na popularności. Warto pomyśleć o założeniu sklepu internetowego, szczególnie że prowadzenie jego wiąże się ze stosunkowo niskimi kosztami (dużo niższymi, niż prowadzenie sklepu offline), a odpowiednio zarządzany przynosić może znacznie większe korzyści (swoim zasięgiem obejmuje przecież wszystkich użytkowników internetu, a nie tylko mieszkańców miasta X, czy dzielnicy Y).

Jeżeli już podjęliśmy decyzję o założeniu własnego sklepu w internecie, musimy wybrać wykonawcę naszej witryny, czyli twórcę przyszłej platformy do sprzedawania produktów. Niezwykle istotne jest zawsze projektowanie wyglądu sklepu, które wraz z tym, w jakie aplikacje internetowe go wyposażymy, w znacznym stopniu zdecydują o naszym sukcesie.

Wyobraźmy sobie sklep tradycyjny, przykładowo z ubraniami dla kobiet, który jest zaniedbany, ściany w lokalu niepomalowane, poszarzałe, z zaciekami i pęknięciami, do tego ubrania położone na półkach w sposób nieusystematyzowany, niedbale, a w sklepie są przymierzalnie, w których nawet nie ma gdzie powiesić kurtki. Design sklepu… no właśnie designu brak. Z całą pewnością taki sklep nie odniesie sukcesu, raczej mało kobiet zdecyduje się w ogóle do niego wejść, nikt się nie dowie o tym, że sprzedawca oferuje wspaniałą kolekcję ubrań, ponieważ wygląd sklepu już na samym wstępie zniechęci.

W wirtualnej rzeczywistości, tak samo, jak w realu, projektowanie wyglądu sklepu będzie miało ogromny wpływ na jego sukces. Sklep internetowy musi być ciekawy, ładny, a wygląd strony powinien ściśle współgrać z asortymentem proponowanym przez sprzedającego. Najczęściej przy tworzeniu stron, sklepów, najdłużej trwający etap to właśnie projekt graficzny. Jest to praca twórcza grafików, w porozumieniu ze zlecającym, więc projektowanie wyglądu sklepu, który spodoba się przyszłemu właścicielowi i jednocześnie spełniać będzie pewne standardy, oczekiwania internautów (o nich z pewnością opowie nam doświadczony w tworzeniu produktów internetowych grafik), nie zamknie się raczej w dwóch dniach.

Na tym samym etapie powstaje również koncepcja funkcjonalności witryny, czyli wszelkie aplikacje internetowe, w jakie będziemy chcieli wyposażyć nasz sklep oraz niezbędne do sprawnego funkcjonowania strony moduły. Oczywiście aplikacje internetowe tak samo, jak i wygląd sklepu zależne będą od tego, co będziemy w nim sprzedawać, jednak istnieją takie, które powinny znaleźć się na praktycznie każdej stronie. Przede wszystkim warto pomyśleć o formularzu zapytań i forum dla użytkowników. Ludzie uwielbiają społeczności, więc stworzenie im takiej mini społeczności na naszej zakupowej stronie, spowoduje ich przywiązanie do witryny, a późniejsze utożsamianie się z naszą marką. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że aplikacje internetowe mają ułatwiać poruszanie się po witrynie, wyszukiwanie w niej produktów oraz usprawniać proces zakupu i kontaktu ze sprzedającym. Na modułach, które te czynności ułatwią powinniśmy zatem skupić naszą uwagę.

Oczywiście na zbudowaniu sklepu internetowego i wdrożeniu go w sieć, nasza praca się nie kończy. Wiadomo, że klientów, którzy wybierają internet do robienia zakupów jest coraz więcej, jednak wraz z nimi powiększa się w sieci konkurencja. Każdy nowo powstający sklep jest zagrożeniem dla nas, że stracimy klientów. Nie należy panikować, a dbać o to, żeby to właśnie u nas ludzie kupowali. Ważna jest promocja, jej form jest naprawdę sporo, a kampanie promocyjne w sieci należą do jednych z tańszych. Oprócz najpopularniejszego pozycjonowania, linków sponsorowanych, czy zaistnienia na portalach społecznościowych, ciekawą formą na przyciągnięcie klientów i stworzenie pozytywnego wizerunku firmy na internetowym rynku, jest portal handlowy (lub wortal), oparty o nasz sklep online.

Czym jest taki portal handlowy i jaką funkcję pełni? Otóż, portal handlowy to przede wszystkim baza wiedzy dla sklepu internetowego, ściśle związanej z branżą, w jakiej działamy. Sklep jest wzbogacony o poradniki, materiały, prezentacje, które wartościują produkty naszego sklepu oraz, dzięki którym stajemy się bardziej wiarygodni, jako specjaliści w naszej dziedzinie. Ponadto, należy wspomnieć również o tym, że portal handlowy jest doskonałym wsparciem dla seo, a więc dla promocji sklepu (jednak musi on być ściśle zintegrowany z częścią typowo sklepową, aby spełniał swoje zadanie).

Przed założeniem sklepu internetowego, należy zawsze zaplanować sobie to, jak chcemy, żeby wyglądał oraz, jakie aplikacje internetowe chcemy, aby się na nim znalazły. Nie możemy również zapominać o promocji sklepu. Przykładowo, dzięki jego pozycjonowaniu, które wspierać będzie między innymi dobrze prowadzony i zbudowany portal handlowy, zyskamy popularność w sieci i zostaniemy uznani za solidnych sprzedających.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

Działy

Tagi

Nowe

Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności