Wybór gadżetów reklamowych jest ogromny, poczynając od kubków z logiem firmy, poprzez podkładki pod mysz, breloki reklamowe czy parasole kończąc na ostatnio mocno popularnych torbach czy pokrowcach samochodowych. Wszystkie te produkty cechuje kilka właściwości tak oddziaływania jak i jakości – najczęściej otrzymujemy je w sklepie, zaprzyjaźnionym biurze czy po prostu na ulicy. Każdy z nas lubi otrzymywać prezenty czy gratisy – tym samym związuje się z marką jaka została na gadżecie umieszczona. Dlatego tak wiele firm czy farmaceutycznych czy komputerowych a nawet wydawców książek korzysta z takiej formy promocji swojego loga. Jednak aby wybrać odpowiedni gadżet lub artykuł reklamowy dla swojej firmy należy przemyśleć wiele aspektów, zastanowić się nad jego oryginalność, autentycznością, przywiązaniem do niego potencjalnych użytkowników oraz praktycznością. A więc do dzieła
Profil twojej firmy
Pierwszym i największym błędem popełnianym przez ludzi zamawiających gadżety reklamowe dla swojej firmy jest brak powiązania między specjalizacją produkcji – usług a samym artykułem reklamowym. To tak jakby właściciel warzywniaka zamówił gadżety reklamowe w postaci podkładek pod mysz, czy długopisów. Nikt nie będzie chciał wstać siedząc przy komputerze i iść do warzywniaka po zakupy – ostatecznie pójdzie na zakupy żona / syn / mama – co za tym idzie efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Natomiast ciekawym gadżetem który może nadać się idealnie do promocji sklepu z owocami i warzywami będzie torba ekologiczna – ostatnio bardzo popularna – najlepiej z nadrukiem promującym sklepik. Automatycznie otrzymujemy pozytywne skojarzenia kupujących, skoro torby są ekologiczne to właściciel dba o ekologię więc zapewne jego dostawcy produkują wyłącznie zdrową i ekologiczną żywność, on sam również nie stosuje w swoim warzywniaku chemicznych substancji spowalniających starzenie produktów.
Wracając do przykładu podkładki pod mysz – to idealny produkt dla firm zajmujących się naprawą i serwisem sprzętu komputerowego – przecież gdy zepsuje nam się komputer / drukarka, mamy pod ręką numer telefonu do fachowca. Istnieje wiele takich przykładów, nie będę ich wszystkich wymieniał – najważniejsze jest określenie profilu firmy oraz targetu do jakiego docierają jej produkty, wtedy bez problemu wybierzemy odpowiedni gadżet reklamowy.
Gadżet – wybór, jakość, kolor
Gdy już zdecydujemy się na konkretny rodzaj i typ gadżetu reklamowego, powinniśmy znaleźć firmę zajmująca się produkcją czy też sprzedażą tego typu akcesoriów. Powiedzmy otwarcie i bez zbędnej autopromocji – u producenta dostaniemy dużą zniżkę, ale tylko gdy zamówimy duży pakiet tego typu materiałów, dlatego nieopłacalne i wręcz niedorzeczne dla producenta są zamówienia typu: 'dwadzieścia toreb z nadrukiem’ – w ich przypadku minimalna ilość sztuk oferowana przez producenta wraz z nadrukiem termo transferowym (kolor) lub nadrukiem wykonanym metodą sitodruku to pięć tysięcy sztuk i to jest w miarę niewielka liczba, dopiero powyżej 10 000 sztuk można uzyskać pierwsze w marę konkretne rabaty.
Gadżety reklamowe, mimo niskiej ceny powinny być trwałe, wykonane z wysokiej jakości materiału – im dłużej ktoś będzie używał artykułu reklamowego z naszym logiem, tym większe korzyści marketingowe i finansowe przyniesie ten proces. Dlatego zamawiając koszulki z naszym logiem pamiętajmy o tym aby były one wykonane z lepszych niż 'chińskie’ materiałów, to samo tyczy się toreb ekologicznych, antystresów, czy kubków reklamowych i wielu wielu innych produktów. Jednym z niewielu gadżetów z 'Chin’ przed którym i tak się nie obronimy są pendrive’y czy myszki komputerowe – tamtejsza elektronika bije rekordy jeśli chodzi o spadek cen a i jakość towarów nie jest aż tak zatrważająca.
Co umieścić na gadżecie?
Wydaje się proste? Jasne logo! Ale czy na pewno? Są dwie drogi – jeśli identyfikacja wizualna logotypu jest najważniejsza, wtedy umieszczenie loga jest wskazane – ale musi być ono jasne, czytelne i przejrzyste – przekazujące ideę i wszystkie informacje na temat firmy. Coraz częściej ważniejszą częścią gadżetu reklamowego jest nazwa firmy, adres jej strony internetowej czy telefon niż logo, tym bardziej w przypadku małych gadżetów typu pendrive’y czy długopisy. Wracając do warzywniaka – promocyjne torby ekologiczne powinny zawierać napis reklamowy oraz adres sklepiku. W tym przypadku nie jest potrzebna informacja o danych teleadresowych czy stronie internetowej a tym bardziej logo – nie spełniło by ono odpowiedniej roli, napis ekologiczny warzywniak jest bardziej wyraziste.
Opracuj strategię kolportażu…
Kwestia kolportażu gadżetów reklamowych jest trudną operacją dla ogromnych kampanii marketingowo reklamowych, jednak w przypadku małych kampanii jest sprawą w miarę oczywistą i prostą. Wracając do naszego sklepu z warzywami, którego sytuacja jest wręcz wyborna, gdyż możliwy jest przynajmniej częściowy zwrot kosztów poniesionych na zakup toreb. Sprawa jest prosta oferujemy kupno po promocyjnej cenie toreb ekologicznych swoim klientom, a tym którzy dokonają zakupów za kwotę wyższą niż na przykład pięćdziesiąt złotych, dać taką torbę jako gratis od firmy. W tym przypadku kwestię kolportażu materiałów reklamowych mamy zrealizowaną. Inne gadżety reklamowe, takie jak długopisy, kubki czy breloki możemy rozdawać podczas wystaw, targów specjalistycznych czy po prostu obdarowywać nimi naszych klientów i kontrahentów – w obrębie targetu.
Autor, choć dość kontrowersyjnie i pobocznie to jednak jasno uświadamia nam że wybór gadżetów reklamowych dla firmy jest rzeczą trudną i nie na 'już’. Należy faktycznie przemyśleć wszystkie aspekty, profil działania firmy a także dotychczasowe działania firm produkujących gadżety reklamowe – one również zdarza się, że chcą przy okazji naszego zlecenia upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Musze przyznać, że poradnik autora jest ciekawy – podobne analizy przeprowadzałam gdy pracowałam w agencji reklamowej. Wszystkie aspekty wykorzystania gadżetów reklamowych czy innych artykułów reklamowych były szeroko i dokładnie analizowane. Nikt nie kupował na chybił trafił: parasolów reklamowych czy breloków gdy wiedział, że kampania visual brandingu nie spełni oczekiwań. Jednym z najlepszych osiągnięć było zaopatrzenie wszystkich pracowników jednego z banków w parasole reklamowe i wzrost obrotów banku o 10% w przeciągu kolejnego, mocno deszczowego miesiąca.
Ja natomiast uważam, że cześć firm przesadza z nadmierną ilością gadżetów reklamowych. Owszem nie czepiam się korporacji – te przywiązują swojego pracownika do logotypu, atmosfery firmy – porywają go wręcz dokładnością artykułów firmowych – bądź co bądź artykułów reklamowych. Powalają mnie jednak malutkie firmy inwestujące ogromne pieniądze tylko po to aby rozdać milion kubków czy czapeczek – które i tak później ktoś wyrzuci. Jedyne słuszne rozwiązanie dla takich firm to ubrania reklamowe – koszulki czy bluzy z logotypami firmy.
Gadżety reklamowe to naprawdę istotny element w budowaniu wizerunku firmy. Ostatnio przeglądałam różne oferty i przyznam szczerze byłam w szoku ile jest ciekawych pomysłów na wypromowanie firmy. Szczególnie polecam studio marketingu i reklamy www.carin-creative.com
Nie tylko doradzili mi fajne produkty, ale też dowiedziałam się mnóstwo ciekawych rzeczy na temat promocji firmy poprzez gadżety. Polecam