Podczas zakupów narażeni jesteśmy na wiele niespodzianek fundowanych nam przez nieuczciwych sprzedawców. Jak uniknąć pułapek prawnych podczas zakupów? Jakie prawa mamy jako konsumenci? Podamy kilka przykładów jak radzić sobie w takich sytuacjach.
Porady prawne na temat zakupów.
Przykład:
Załóżmy, że podczas pokazu organizowanego przez jedną z firm klientka kupiła zestaw garnków. Po powrocie do domu sprawdziła w jednym że sklepów internetowych, że ten sam zestaw garnków można kupić za znacznie niższą cenę. W tej sytuacji klientka może zwrócić towar i żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy. Mało kto wie, że podczas pokazów poza lokalem firmy prezentujący towary musi poinformować klientów o prawie do odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od jej zawarcia i wręczyć wzór oświadczenia na bazie którego klienci mogą odstąpić od umowy. Jeśli sprzedawca podczas pokazu nie poinformował klientów o takim prawie i nie wyposażył ich we wszystkie wymagane dane, kupujący ma na odstąpienie od umowy nawet 3 miesiące.
Sprzedawca w ciągu 14 dni od daty otrzymania oświadczenia odstąpienia od umowy musi zwrócić pobraną zapłatę. W tej sytuacji transakcja jest unieważniona i traktowana jak niezawarta, a kupujący jest zwolniony od wszelkich zobowiązań. Towar należy odesłać również w terminie 14 dni. Sprzedawca nie ma prawa obciążyć kupującego żadnymi dodatkowymi opłatami.