Plan Rozwoju Eksportu (PRE) to rodzaj dokumentu, który opisuje potencjał danego przedsiębiorstwa w obszarze związanym z eksportem – wchodzenia na nowe rynki i dalszego rozwoju prowadzonego eksportu. W planie rozwoju eksportu, jak sama nazwa sugeruje, tworzy się pewne plany postępowania (scenariusze) działania mające za zadanie osiągnięcie planowanych celów eksportowych na najbliższe dwa lata.
Taki dokument jest niezbędny, jeśli przedsiębiorstwo chce ubiegać się o dofinansowanie swojej eksportowej działalności z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 6.1 „Paszport do Eksportu”. Działanie to zakłada dwa etapy i w pierwszym z nich wymagany jest plan rozwoju eksportu.
Zawartość planu rozwoju eksportu
Ze względu na różnorodność branż w jakich działają przedsiębiorstwa, nie ma jednoznacznego szablonu zawartości tego dokumentu. Zatem zawartość powinna być „dopasowana” do profilu prowadzonej działalności. Są natomiast pewne podstawowe elementy (przypominające nieco zawartość biznes planów), które powinny zostać zawarte w dokumencie, a są to:
- Historia firmy
- Obecna sytuacja firmy na rynku
- Przegląd konkurencji (mocne i słabe strony)
- Produkty własne (zalety, wady)
- Produkty konkurencji (zalety, wady)
- Trendy w branży
- Bariery wejścia na rynki
- Pozycja firmy w kraju i zagranicą
- Harmonogram planowanych działań
- Budżet (kosztorys planowanych działań)
Zadaniem planu rozwoju eksportu jest pokazanie procesu prowadzącego do osiągnięcia sukcesu zagranicą. Powinien też umożliwić wskazanie atrakcyjnych rynków dla przedsiębiorstwa, które umożliwią my zbyt jego produktów. Z kolei jego realizacja ma przynieść przedsiębiorstwu zwiększenie przychodów, wzmocnienie (zbudowanie) pozycji na rynkach i nawiązanie nowych kontaktów biznesowych.