Gdy kupimy towar z wadą lub bez obiecanych właściwości, mamy prawo wyboru drogi reklamacyjnej. Ponadto istnieje szereg instytucji konsumenckich, które pomogą nam w trudnej sytuacji.
Do takich instytucji zaliczymy Inspekcję Handlową, powiatowych rzeczników konsumentów, czy chociażby Federację Konsumentów. Mogą one świadczyć pomoc jedynie konsumentom, a więc nie mogą z nich skorzystać sprzedawcy, czy firmy.
Inspekcja Handlowa służy konsumentom poradami prawnymi, może też przeprowadzić postępowanie mediacyjne, które jest dobrym i skutecznym sposobem polubownego załatwienia sprawy.
Powiatowi rzecznicy konsumentów działają zwykle przy starostwach i urzędach miast. Ich kompetencje obejmują poradnictwo oraz prowadzenie mediacji. Mogą zwracać się do firm o nadesłanie wyjaśnień dotyczących sporu pod rygorem wysokiej grzywny. Rzecznicy nie mogą narzucać sposobu rozwiązania sporu. Służą oni również pomocą w sporządzaniu pozwów do sądów w sprawach konsumenckich, a czasami mogą z takim pozwem wystąpić sami reprezentując konsumenta, który nie ponosi wtedy kosztów sądowych.
Zawsze również możemy skorzystać z kancelarii prywatnych oferujących porady prawne, ale dobrze by było gdyby wybrana przez nas kancelaria specjalizowała się w tego rodzaju sprawach i miała odpowiednie doświadczenie.