Spośród tysięcy pomocy dydaktycznych dostępnych na rynku trudno wybrać te, które najlepiej przysłużą się uczniom. Jak powinien zabrać się za to dobry nauczyciel? Oto krótki poradnik, dzięki któremu przebrnie przez pierwsze rafy.
Dobry nauczyciel korzysta z pomocy. Wykorzystuje wszystkie środki, które pozwalają mu podnieść poziom nauczania. W jego przypadku niezwykle istotne są więc pomoce dydaktyczne. Problem w tym, żeby wybrać te najlepsze.
Dostosuj pomoce do wieku dzieci
Dobry nauczyciel doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie możliwości intelektualne mają jego uczniowie. Dobierze więc pomoce dydaktyczne w taki sposób, aby jak najlepiej spełniały te wymagania. Weźmie pod uwagę wiek dzieci, ich zaawansowanie i poznany do tej pory materiał. Zamiast wydawać pieniądze na infantylne tablice, z których nie skorzystają gimnazjaliści lub stosować za mądre przyrządy, których nie obsłużą dziesięciolatki, wybierze taki sprzęt, który będzie pasował w sam raz.
Dopasuj pomoce dydaktyczne do tematu lekcji
Pozornie wydaje się, że jest to oczywisty punkt, który żadnego dobremu nauczycielowi nie powinien sprawić problemów. Jednak w praktyce bywa różnie. W praktyce zdarza się, że pomoce dydaktyczne nijak mają się do tego, co jest omawiane na lekcji. I nie chodzi o to, że na biologii pokazywane są mapy, a na fizyce wyjątki ortograficzne. Chodzi o to, że tablice obejmujące dane zagadnienie prezentują co innego, niż uczniowie mają w programie. Dzieje się tak albo ze względu na nieuwagę nauczyciela albo dlatego, że nauczyciel używa pomocy jako dekoracji, a nie czegoś, co ułatwia pracę jemu, a uczniom zrozumienie tematu.
Sprawdź, czy są bezpieczne
Czy tablice mogą zrobić komuś krzywdę? Raczej nie. I nie o nie tutaj chodzi. Pomoce dydaktyczne to jednak na tyle rozbudowany dział, że zawsze mogą się zdarzyć takie, które będą potencjalnie niebezpieczne dla uczniów. Dotyczy to zwłaszcza tych urządzeń, które wykorzystywane są na lekcjach fizyki czy chemii. W ich przypadku dobry nauczyciel powinien wykazać się daleko posuniętą uwagą, ponieważ błąd przy wyborze przyrządu może być bardzo kosztowny.
Zadbaj o poziom merytoryczny
Tak jak w każdej dziedzinie życia, także w przypadku pomocy dydaktycznych na rynku dostępnych jest cała masa takich, które nie spełniają wymagań merytorycznych. Są albo niedokładne, albo po prostu błędne. Dobry nauczyciel powinien więc zadbać o to, żeby pomoce dydaktyczne, na które wydaje pieniądze powierzone mu przez szkołę lub rodziców (lub swoje własne) wydane były z głową. Nie ma nic gorszego niż błędne merytorycznie ułatwienia lekcyjne.
Postaraj się, żeby ładnie wyglądały
Mała rzecz, a cieszy. Jeśli pomoce dydaktyczne wykonane są w sposób staranny, są ładne i estetyczne, uczniowie przyjmują je jako rzeczywiste ułatwienie. Jednak wtedy, kiedy są brzydkie lub zwyczajnie nie odpowiadają na wymagania estetyczne uczniów, zostaną odrzucone jako nieodpowiadające ich wymaganiom. Nawet wtedy, gdy merytorycznie nie będzie można postawić im żadnego zarzutu.