Pozycjonowanie i co potem? – jak zwiększyć usability strony

Projektowanie stron internetowych to bardzo złożony proces, nie tylko myślowy i techniczny, ale także twórczy. Zarówno pod katem wizualnym jak i technologicznym stworzenie strony internetowej jest bardzo skomplikowane.

Przede wszystkim w pierwszym  etapie prac nad stroną ważne jest porozumienie klienta i projektanta w aspekcie artystycznym strony, a więc jej wyglądu. Tutaj zwykle zaczynają się problemy. Klient nie zawsze posiada podobny do projektanta gust.

Często zdarza się że zarówno zleceniodawca jak zleceniobiorca mają zupełnie odmienne spojrzenie na ten sam problem wizualny. Co gorsza istnieją sytuację, w których nawet jeśli witryna już powstanie, to i tak liczba jej odwiedzin jest niska. Tutaj pomaga bardzo pozycjonowanie stron – pozwala to zwiększyć liczbę odwiedzin poprzez dotarcie do tzw. targetu. Jednakże może zdarzyć się, nasz webmaster będący wykonawcą zlecenia pozycjonowania, zasygnalizuje nam problem wynikający z niskiego wskaźnika czasu pozostania użytkownika na naszej stronie. Czym może być to spowodowane? Przyczyna mogą być bardzo urozmaicone, ale jedną z nich jest niski stopień użyteczności serwisu. Co zatem jest istotne przy wstępnej ocenie tego problemu:

  1. architektura informacji – sposób uporządkowania informacji podawanych przez witrynę, ale też ich sensowność i przydatność;
  2. sposób funkcjonowania mechanizmu wyszukującego – mechanizm wyszukujący w obrębie witryny (czyli tzw. wewnętrzny) powinien być dostosowany do struktury informacji i wagi poszczególnych ich partii. Użytkownik powinien znaleźć na stronie to czego szuka ! – takie jest nasz cel, dlatego też należy Mu to umożliwić. Istnieje sporo recept na stworzenie idealnej listy wyników wyszukiwań oraz listy tzw. najlepszych strzałów. Przykładowo jeśli nasz klient wpisuje w pole wyszukiwania numer identyfikacyjny produktu, powinna w wynikach na samej górze znaleźć się strona główna tego produktu, podobnie w przypadku nazwisk ważniejszych pracownik (np. zarządów) na samej górze powinna znaleźć się notka biograficzna o danej osobie. W tym aspekcie polecam odwołać się do publikacji Jakob’a Nielsen’a, jednego z największych autorytetów dziedziny usability;
  3. reklamy na stronie – jeżeli już są, to czy nie przeszkadzają z korzystania z witryny;
  4. wielkość czcionki – min. ok. 12px;
  5. kontrasty na stronie między tłem a czcionką, powinny być na tyle duże, aby tekst  był czytelny;
  6. sposób przewijania strony – powinien być w pełni kontrolowany przez użytkownika;
  7. menu – klient nie może mieć wrażenia że nie ma kontroli nad jego funkcjonowaniem, co często zdarza się w przypadku menu flashowych;
  8. jasne sformułowania w tekście, bez żargonu fachowego, którego klient indywidualny może nie rozumieć;
  9. strona nie może wpływać na wygląd interfejsu wyszukiwarki;
  10. tekst nie powinien być wyjustowany.

Są to tylko najważniejsze wskazówki, które mogą być punktem wyjściowym do dalszych dociekań w zakresie poruszonego tematu i często zwrócenie na nie uwagi może zwiększyć czas przebywania na naszej witrynie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

Działy

Tagi

Nowe

Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności