W tym poradniku zamierzam podjąć temat cech charakteru, które są pożądane u pracowników telemarketingu. Ludzie chcący rozpocząć pracę na tym stanowisku będą mogli określić, czy jest to zawód dla nich oraz być przygotowanym do rozmowy kwalifikacyjnej. Z pewnością większość z Państwa wie o tym, że fundamentalną cechą jest nisko zabarwiony głos. Słuszne spostrzeżenie. Oprócz odpowiedniego głosu jest mnóstwo innych cech o których dowiedzą się Państwo z tego poradnika.
fot. C. Teber (SXC)
Niskie zabarwienie głosu
Generalnie w telemarketingu sprawdzają się niskie głosy. Dotyczy to zarówno kobiet i mężczyzn. Taki głos zawsze był domeną ludzi zdecydowanych, pewnych siebie, godnych zaufania. Łatwo można to skojarzyć z głosem ulubionego dziennikarza. To w jaki sposób niski głos działa na ludzi nie jest tajemnicą. Powszechnie wykorzystuje się niski ton głosu w mediach,reklamie itp.
Z drugiej strony zbyt wysoki lub piskliwy głos nie wzbudza zaufania. Może wręcz doprowadzić do irytacji drugiej osoby. Szczególnie, jeśli po drugiej stronie telefonu znajduje się kontrahent. Często telefoniczne zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną są już charakterystycznym testem cechującym się oceną głosu przez osobę rekrutującą.
Odporność na stres
Rzeczywistość pokazuje, że znaczna część rozmów nie sprawia przyjemności. Mam na myśli w szczególności wszelkie zażalenia klientów. Telemarketer,który nie potrafi zachować odpowiedniego dystansu zazwyczaj zaczyna bać się telefonować lub pod oddziaływaniem nieustannego stresu natychmiastowo ulega wypaleniu zawodowego. Osoba dokonująca rekrutacji nie tylko patrzy na to co dany kandydat ma w CV. Oprócz tego bacznie się przysłuchuje i obserwuje doszukując się oznak stresu.
Entuzjazm
Ogromna chęć, radość do wykonywanej pracy jest wskazana w każdej profesji. Wiadome jest, że pracownik, który ubóstwia swoją pracę będzie skuteczniejszy od innych. W sprzedaży telefonicznej entuzjazm jest szczególnie istotny z jeszcze innej, bardzo istotnej przyczyny. Sprzedawca telefoniczny z entuzjastycznym nastawieniem do oferowanych przez siebie produktów będzie w stanie przekazać to nastawienie swojemu rozmówcy. Co ogromnie zwiększa szansę na finalizację transakcji.
Pozytywne podejście i determinacja w osiąganiu celów
Optymizm oznacza stosunek do życia, w którym świat postrzegamy przedewszystkim jako pozytywne miejsce, jako coś dobrego. Człowiek o optymistycznym podejściu do rzeczywistości niepowodzenie traktuje konstruktywnie. Stara się wyciągnąć wnioski na przyszłość z popełnionych błędów. Telemarketer często spotyka się z odmową. W zależności od branży i umiejętności sprzedawcy telefonicznego możemy założyć, że tylko co 20 rozmowa kończy się transakcją. Są takie usługi i produkty w przypadku, których dokonuje się kilku transakcji w miesiącu. Choć są to rzadko spotykane sytuacje. Wiele jest osób, które są niepozytywnie nastawione do kupowania przez telefon. Istnieje gro ludzi,którzy nie potrzebują sugerowanego im produktu. Innych z kolei za nic w świecie nie da się przekonać. Meritum sprawy opiera się na tym, aby nawet po kilkudziesięciu nieudanych rozmowach zakładać, że ta kolejna będzie udana i zaowocuje sprzedażą.
Elokwencja
Elokwentny człowiek to osoba, która sprawnie posługuje się swoim językiem, potrafi się wysławiać w sposób dokładny i zrozumiały, dysponując szerokim zasobem językowym.Mówiąc, całą uwagę skupia na siebie. Mam zamiar również podkreślić, iż najlepiej jest gdy elokwencja idzie w parze z gadatliwością,, ponieważ ta druga cecha świadczy o tym, że długie i częste rozmowy będą czymś naturalnym dla zatrudnionego w telemarketingu.
Kreatywność
Telemarketer ma do czynienia z wieloma mniej lub bardziej (m.in. zachowaniami klientów) na które musi reagować natychmiastowo. Sztuką jest prezentowanie na bieżąco produktu lub usługi w sposób dostosowany indywidualnie do potrzeb klienta.
Prezentacja handlowa przez telefon to nie lada wyzwanie, ponieważ sprzedawca telefoniczny nie ma do dyspozycji żadnych materiałów wizualnych. Wstępna prezentacja odbywa się za pomocą samej mowy, więc umiejętność kreowania odpowiedniego obrazu usługi w umyśle klienta jest jak najbardziej na miejscu.
Zakończenie
Zaprezentowane tutaj cechy są swoistą podstawą, na której opiera się rekrutacja do pracy w call center. Nie muszę wspominać, iż posiadanie, bądź wypracowanie tych cech wpływa na zarobki telemarketera. Ludzie, którzy zainteresowane są pracą w telemarketingu mogą wywnioskować, czy ten rodzaj zawodu jest dla nich. Dodatkowo z tego poradnika wywnioskować można sporo na temat tego jakie cechy należy wyeksponować przed przyszłym pracodawcą na rozmowie kwalifikacyjnej. Oczywiście można jeszcze wymienić szereg innych cech charakteru, które mają wpływ na jakość pracy w telemarketingu. Niestety gdyby ująć cały portret psychologiczny skutecznego telemarketera w tym poradniku, to z pewnością byłby on zdecydowanie za długi.