Naprawa turbosprężarki – jak naprawić turbosprężarkę – turbinę?

Właśnie straciliśmy turbinę w samochodzie – dostajemy informację z warsztatu, że konieczna jest naprawa, w takim przypadku potrzeba nam specjalistycznego serwisu naprawy turbo. Co zrobić – można by  zostawić auto, wymontować turbosprężarkę i wrócić z naprawioną.

Jeśli warsztat nie pozwala nam na postój auta –  może da się wynegocjować cenę de/montażu w powiązaniu z postojem auta i sprawa załatwiona. Można też odjechać z uszkodzoną turbiną do turbo serwisu. Wiedząc że to awaria turbosprężarki śmiało możemy wstawić auto na demontaż i reperację turbiny do odpowiedniego zakładu. Umawiamy się na serwis przyjeżdżamy i dostajemy szereg propozycji. Co wybrać? Po kolei.

Regeneracja

turbo sprężarka Oznacza to że bierze się starą turbosprężarkę i czyści się ją wraz z wymianą drobnych najczęściej zużywających się elementów takich jak uszczelki, pierścienie i łożyska. Czyści się ją od środka również, wymaga to rozebrania turbiny na części, jak również jej złożenia. Przed poskładaniem wszystkich elementów trzeba też powymieniać drobne elementy np. pierścienie czy obrączki itd. A wszystko to musi być złożone z oryginalnych części oraz wyważone i doważone – inaczej tak delikatna rzecz jak turbina wykonująca tysiące cykli na sekundę – po prostu rozpadnie się.

Tajemnicą poliszynela jest fakt skąd biorą się oryginalne części w świecie w którym nie ma innych części niż te produkowane przez producenta a producent nie prowadzi ich detalicznej sprzedaży – jedynie jako elementy większych podzespołów. Ślady prowadzą do innych zdekompletowanych zestawów w stanie „nowym”.

Wymiana głowicy

Dla tych którzy cenią sobie jakość ale i za odpowiednią opłatą się rozumie, proponuje się wymianę całej głowicy turbo – tak zwane CHRA – Center Housing Rotating Assembly. Ten element to komplet który gwarantuje spójność i kompatybilność wszystkich części. Rozwiązanie najczęściej z konieczności stosowane ze względu na kompletne zdemolowanie turbosprężarki.

Naprawa geometrii i tym podobne

Turbiny ze zmienną geometrią VNT wymagają nierzadko wymiany całego elementu geometrii. Jest to jedna z tych rzeczy które sprawiają że nagle nasza regeneracja staje się droższa. Podobnie rzecz ma się z wyważaniem turbin. Trzeba zdawać sobie sprawę że nie da się ominąć tych kosztów, podobnie jak nie da się naprawić jedynie geometrii pomijając rozbiór, czyszczenie doważenie i złożenie turbiny.

Nowa za starą, czyli na wymianę

Ta opcja często oferowana jest przez serwisy turbosprężarek i niczym nie różni się od regeneracji, generalnie jeśli mamy nie działającą turbinę ale na oko w dobrym stanie (nie remontowaną) najlepiej oddać do regeneracji, całkowicie rozwaloną – na wymianę.

Niektóre serwisy turbo oferują budowę hybrydy przy okazji regeneracji / naprawy turbiny.

Możliwości jeśli chodzi o hybrydy jest wiele – wszystko zależy od kosztów i dlatego powinniśmy zatroszczyć się o minimalizację kosztów montażu turbosprężarki do układów wlotowo-wylotowych i olejowych. Są to tak zwane hybrydy turbo w systemie „Plug and Play”. Są one tanie do wykonania i podnoszą moc o  10 do 30%. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli jest się miłośnikiem szybkiej jazdy.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

Działy

Tagi

Nowe

Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności