Nauczanie małych dzieci języków obcych staje się coraz bardziej powszechne. Przedszkolaki także mogą poznawać język obcy. Rodzice czasami wyrażają obawę czy nie jest to nadmierne obciążanie dziecka i czy nie wpłynie to źle na opanowanie języka ojczystego. Praktyka wskazuje, że dobrze przygotowane i prowadzone zajęcia językowe dla najmłodszych przynoszą pozytywne rezultaty.
fot. SXC
Umysł dziecka w tym wieku jest szczególnie otwarty na naukę języka. Nauka przebiega w naturalny sposób niejako przy okazji zabawy, a uzyskane efekty bywają zaskakujące dobre. Powtarzanie zwłaszcza w różnych kontekstach i zastosowaniach jest najskuteczniejszą sposobem przyswojenia poznanych słówek i zwrotów.
Umiejętnie modyfikując kontekst, w którym powtarzamy zwroty i słówka unikamy monotonii i znudzenia zabójczych dla motywacji zwłaszcza u najmłodszych. Przeplatanie pracy w oparciu o tekst albo obrazki piosenkami lub wierszykami połączonymi z pokazywaniem dopasowanych gestów utrwala nowe zwroty, a jednocześnie pomaga odreagować w ruchu chwile skupienia. Znajomość języka również potocznego wraz z rozmaitymi dialektami i akcentami – angielski jest tu szczególnie różnorodny – wspomaga komunikację w języku obcym.
Specyfika pracy z dziećmi wymaga od lektora dodatkowo umiejętności dobrego pedagoga, który zachęci do nauki, rozpozna ewentualne problemy i pomoże je rozwiązać.