Od 21 lipca 2009 roku ustawodawca nałożył na polskich przedsiębiorców zatrudniających powyżej 5 osób obowiązek rozliczania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych droga elektroniczną przy zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego. Z tej przyczyny setki tysięcy krajowych firm zostało zobligowanych do wyboru dostarczyciela tego rozwiązania informatycznego. Obecnie na krajowym rynku funkcjonuje kilka instytucji świadczących usługi tego rodzaju. Są to tak zwane centra certyfikacji (należy do nich np. firma MobiCert), do zadań których należy wydawanie, zarządzanie, oraz anulowanie certyfikatów kwalifikowanych. W relacjach pomiędzy firmami, instytucjami i klientami pełnią one rolę strony gwarantującej, że osoba wymieniona w certyfikacie jest dokładnie tą osobą, która składa bezpieczny podpis elektroniczny za pomocą posiadanego certyfikatu.
Przedsiębiorcy mogą uzyskać wymagany prawem certyfikat na 2 sposoby: metodą stacjonarną, bądź mobilną. Pierwsza z nich polega na tym, że osoba zamierzająca nabyć certyfikat kwalifikowany samodzielnie zgłasza się do siedziby firmy zajmującej się sprzedażą podpisów elektronicznych. Zestaw do składania podpisu, w skład którego wchodzą czytnik, karta, oraz oprogramowanie, nabywa w siedzibie takiej firmy. Następnym krokiem w kierunku uzyskania e-podpisu jest dopełnienie strony formalnej, czyli weryfikacja tożsamości osoby, dla której wydawany jest dany certyfikat, oraz podpisanie wniosku o wydanie certyfikatu i umowy wraz z niezbędnymi załącznikami. Wszystkie z tych czynności są wykonywane w obecności przedstawiciela firmy zajmującej się handlem podpisami. Podpisany komplet dokumentów należy następnie wysłać do siedziby centrum certyfikacji i czekać na wystawienie certyfikatu (często bywa, że klient musi samodzielnie instalować certyfikat na zakupionej uprzednio karcie kryptograficznej).
Jak widać z powyższego opisu procedura uzyskania podpisu elektronicznego drogą stacjonarną jest dość złożona i może znacznie rozciągnąć się w czasie (od 1 dnia do nawet 2 tygodni). Bywa również mocno angażująca dla pracowników firmy albowiem wymaga osobistego stawiennictwa każdej osoby, dla której ma być wydany certyfikat celem weryfikacji tożsamości. W sytuacji, w której pracodawca występuje o znaczną ilość podpisów wysłanie wielu pracowników do siedziby firmy sprzedającej epodpisy może generować koszty (opłaty za przejazd) oraz paraliżować pracę firmy (osoby zatrudnione zamiast wykonywać swoje obowiązki opuszczają siedzibę przedsiębiorstwa). Kolejną istotną wadą metody stacjonarnej jest przerzucenie na klienta licznych czynności składających się na proces wystawienia certyfikatu: drukowanie umów, wypełnianie i wysyłanie dokumentacji, samodzielne instalowanie certyfikatu
Z punktu widzenia wygody klienta najwygodniejszym rozwiązaniem wydaje się być zatem znacznie prostsza weryfikacja mobilna. Jest to metoda, w której cała procedura uzyskania podpisu elektronicznego odbywa się w siedzibie klienta, do której przyjeżdża przedstawiciel centrum certyfikacji. Weryfikuje on tożsamość osób, przygotowuje dokumenty oraz własnoręcznie instaluje zakupione certyfikaty. Cała operacja, na którą składa się załatwienie wszelkich formalności (weryfikacja, podpisanie umów, płatność) oraz sprawy techniczne (instalacja certyfikatów kwalifikowanych i ich wydanie) trwa niecałą godzinę, przez co jest bardzo wygodna dla właścicieli oraz pracowników firmy.
W województwie Pomorskim w systemie weryfikacji mobilnej można zamówić podpis elektroniczny od autoryzowanego partnera firmy MobiCert. Przedstawiciel tejże firmy obejmuje zasięgiem swojego dojazdu rejon całego województwa (weryfikator mobilny instaluje podpis elektroniczny w takich m.in. miastach jak Gdańsk, Gdynia, Sopot, Starogard Gdański, Wejherowo, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Malbork, Elbląg, Tczew, Kościerzyna, Chwaszczyno, Kartuzy, Chojnice, Hel, Pelplin, Ustka). Przy płatności gotówką usługa może być zrealizowana nawet w 24 godziny.