Programy partnerskie od momentu swojego powstania, tzn. ok. połowy ostatniego dziesięciolecia poprzedniego wieku, cieszą się coraz większą popularnością (w rzeczonym okresie założona została też pierwsza sieć afiliacyjna).
Sukces programów partnerskich należy wiązać ściśle z popularyzacją internetu oraz wzrostem liczby internautów. Najbardziej chodzi tu o ludzi, którzy dzięki internetowi decydują się na zakup jakiejś usługi czy towarów (nie istotne, czy zamierzają płacić przez e-konto, czy przy pomocy jakichś tradycyjnych form płatności).
Aby zrozumieć na czym polega ta popularna na całym świecie metoda na zarabianie w internecie, należy wiedzieć głównie to, że program partnerski to swoista – bardzo specyficzna – forma reklamy w internecie. Specyficzna – ponieważ pozwala ona na zarabianie w internecie, poprzez swoistą formę pośrednictwa.
Posłużmy się tutaj klasycznym przykładem. Wyobraźmy sobie, że posiadamy własnego bloga. Weszliśmy w internecie na stronę WWW producenta butów, który poza dobrze opracowanym katalogiem swoich produktów oraz możliwością ich kupienia oferuje również taką oto formę współpracy dla chętnych: „Prowadzisz swojego bloga lub serwis WWW? Umieść na własnym serwisie banner reklamujący moją firmową stronę WWW z butami, a zarobisz prowizję w wysokości 5% od zakupu dokonanego przez każdą osobę, jaka zostanie przekierowana z Twojego serwisu (kliknie w banner), a do tego dokona zakupu produktów, które są na mojej stronie (…)”.
To jest właśnie program partnerski. Kiedy mowa o zagadnieniu takim jak zarabianie w internecie, zapewne chodzi o aktywne uczestnictwo w programach partnerskich właśnie. Jak właściciel sklepu (zwany w terminologii związanej z programami partnerskimi „wydawcą”) będzie wiedział, że dani klienci byli przekierowani akurat z Twojego serwisu WWW? Bez obaw, można to łatwo sprawdzić poprzez tzw. „pliki cookie”, które każdy z nas ma na swoim komputerze i które analizują i zapamiętują historię naszych ruchów w internecie.
Aby jednak zarabiać na programach partnerskich musimy mieć odpowiedni ruch na stronie. Przy stronach internetowych o niewielkim ruchu nie ma co liczyć na rozsądny przychód z tego typu programów.