W ostatnich latach bardzo popularna rozrywką dla mężczyzn stała się zabawa modelami zdalnie sterowanych samochodów. Zarówno dzięki niższym kosztom zakupu jaki rozwojowi technologii i wyspecjalizowaniu się wielu firm wyłącznie w dziedzinie RC – (skrót pochodzi od Radio Control) o napędzie Nitro, Benzynowym oraz Elektrycznym.
Przed dokonaniem wyboru modelu warto odpowiedzieć sobie jakiego typu model nas interesuje, poza określeniem się czy chcemy samochód on-road odwzorowujący samochody spotykane na ulicach ograniczony poniekąd do użytkowania na płaskich nawierzchniach, a model terenowy off-road.
Jednakże chciałbym się skupić na wyborze rodzaju napędu co ma znaczący wpływ na końcowe zadowolenie z przygody z modelarstwem RC. Na początku chciałbym rozróżnić dwa rodzaje modeli o napędzie spalinowym, wbrew powszechnie panującej opinii zaledwie 5% modeli jest napędzana benzyną i są to wyjątkowo duże i drogie modele w skali 1:5, pozostała cześć modeli spalinowych to specjalna mieszanka Nitro wymagająca od użytkownika sporej znajomości w ustawieniach oraz wielu narzędzi pomocniczych podczas użytkowania, a same modele są wyjątkowo hałaśliwe przez co wykluczają użytkowanie w strefach zamieszkania.
Napęd Elektryczny w modelach zdalnie sterowanych od lat borykał się z dwoma problemami, czas jazdy na jednym akumulatorze z uwagi na ich pojemność nie był wystarczający oraz osiągi silników szczotkowych znacznie odstępowały od bardzo popularnych Nitro, a jak wiadomo jednym z powodów zakupu takich modeli jest pogoń za prędkością, przyśpieszeniem i mocą. Ale w końcu rozwój technologi dotyczącej ogniw zasilających wykluczył pierwszy problem i na dzisiejszych pakietach akumulatorów opartych na technologi Litowo-polimerowej sięgających pojemności 6000 mAh (dane z 2011) , pozwalają użytkowa samochody zdalnie sterowane bez przerwy nawet przez godzinę czasu.
Kolejnym krokiem milowym w modelach kołowych RC było zastosowanie technologii silników bezszczotkowych inaczej mówiąc trójfazowych, jest to zupełnie inne rozwiązanie gdzie silniki nie posiadają komutatora i szczotek przez co nie posiadają elementów, które się zużywają i stanowią duże straty energii i efektywności samych silników. Silnik bezszczotkowy jest odwrotnej zbudowany ponieważ wewnątrz obraca się rotor na którym są magnesy a uzwojenie jest w stojanie a w ruch wprawia specjalny regulator napięcia który odpowiednie przydziela prąd na trzy cewki wprawiając w ruch rotor.
Model zdalnie sterowany wyposażony w taki napęd dzięki jego właściwościom posiada niesamowity moment obrotowy dzięki któremu jego odpowiednik w wersji spalinowej nie jest w stanie utrzymać takiego przyśpieszenia do momentu gdy nie wejdzie na obroty, warto przytoczyć tutaj konkretne liczby porównując bliźniacze modele Traxxas E-Revo oraz REVO, elektryczny E-revo do rozpędzenia się do prędkości 100 km/h potrzebuje 3,5-4,5 sec a spalinowy aż lub tylko 1,5 sec więcej, niemniej jednak został zdetronizowanych w tej kategorii.