Znaki towarowe odgrywają bardzo ważną rolę w marketingu i biznesie. Są one bowiem elementem produktu, opisującym go i skutecznie odróżniającym od produktów konkurencyjnych.
Mianem znaku towarowego możemy określić np. symbol, nazwę, projekt, logo, kształt, obrazki produktu, motywy, a nawet melodię! Zatem możliwości na znak towarowy jest bardzo wiele. Znak towarowy ma zwyczajnie utożsamiać się z naszym produktem bądź usługą przez nas świadczoną.
Znak towarowy możemy zarejestrować w urzędzie patentowym. Po zarejestrowaniu owego znaku mamy pełne prawo do wykorzystywania go, jednocześnie inni tracą te prawa. Staje się on naszą własnością.
Znak towarowy może kojarzyć nam się z symbolami „™” lub „®” – i słusznie TM dosłownie oznacza „Trademark”, a ® jest to natomiast „Registered trademark symbol” co oznacza „zarejestrowany znak towarowy”. Zakres ochrony znaku towarowego jest dość ciężkim tematem.
Największej ochronie podlegają znaki, które nie są nazwami własnymi np. przedmiotów a indywidualnymi hasłami bądź projektami np. „Siemens” znany wszystkim producent telefonów komórkowych.
Prawo ochronne na znak towarowy jest dość złożone. Co do samej rejestracji znaku są także pewne wytyczne jaki znak musi spełniać. Przykładowo – skróty nazw, symbole państw, organizacji międzynarodowych, elementy będące symbolami religijnymi, imiona wraz z nazwiskiem, ordery, odznaczenia, znaki wojskowe – nie mogą być znakiem towarowym, lub wchodzić z jego skład! Wymyślając znak towarowy musimy mieć to na uwadze.
Mam nadzieję, że te informacje choć trochę Wam pomogą. Powodzenia przy rejestrowaniu Waszego pierwszego znaku towarowego!